نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

7 اشتباه خطرناک در رزومه معماری شما

دسته بندی :مقالات مهندسی معماری 22 فروردین 1401 نواندیشان 980
اشتباه در رزومه معماری

برخی از معماران در نوشتن رزومه مشکل دارند. در این مقاله که توسط منا تراشی تهیه شده است به هفت اشتباه خطرناک که در رزومه معماری ممکن است رخ دهد اشاره می‌شود.

ممکن است براي گرفتن پذیرش یا درخواست شغل، تصمیم دارید یک رزومه داشته باشید. چون امروز بازار کار در رشته معماري – و البته سایر رشته‌ها – به دنبال افراد بسیار با استعداد و با مهارت است، بسیار مهم است که مهارت‌هاي خود را در یک رزومه خوب مورد تاکید قرار دهید. همچنین ممکن است از رزومه براي درخواست پذیرش تحصیلی استفاده کنید.

جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات، کسی که رزومه شما را بررسی می‌کند، تنها شش ثانیه صرف نگاه کردن به رزومه شما می‌کند!

بنابراین بسیار مهم است که رزومه شما در کوتاه‌ترین زمان پیام مناسبی را برساند و نشان بدهد که شما داراي چه توانایی‌هایی هستید. معمولا رزومه‌هاي غیرحرفه‌اي‌تر متعلق به افرادي است که مدت زیادي در بازار کار نبوده‌اند و جوان‌تر هستند. بنابراین بهتر است با اصول ایجاد یک رزومه خوب آشنا شوید. و همینطور اشتباهات خطرناك در ایجاد یک رزومه را بدانید. به خاطر داشته باشید که تاثیر اولیه‌اي که بر افراد می‌گذارید بسیار مهم است. حتی اگر شما شرایط لازم براي موقعیت شغلی یا تحصیلی که انتخاب کرده‌اید داشته باشید اما در رزومه خود اشتباهاتی داشته باشید، شانس خود را براي به دست آوردن آن موقعیت از دست می‌دهید.

در ادامه هفت اشتباهی که می‌تواند رزومه شما را خراب کند، جمع‌آوري شده است:

اشتباهات در نوشتن رزومه

هفت اشتباه در رزومه معماری شما

1- توضیح ندادن کارهایی که انجام داده‌اید

یکی از اشتباهات مهم این است که کارهایی را که انجام داده‌اید به وضوح توضیح نمی‌دهید. درباره هر پروژه باید مشخص کنید شما چه بخش خاصی از آن را انجام داده‌اید. یا درباره این پروژه چه نکته شاخصی وجود دارد. به یاد داشته باشید که شما در صدد هستید مهارت خاص خود را نشان دهید و خود را معرفی کنید. و قصد ندارید چیزي را به فرد بررسی کننده آموزش دهید.

چگونه از این اشتباه پرهیز کنیم؟

از لغاتی در معرفی پروژه استفاده کنید. مانند:

  • ساماندهی پروژه ..
  • مدیریت پروژه …
  • طراحی پروژه …
  • اجراي …

این لغت‌ها بر فعالیت خاص شما و حوزه کاري شما در پروژه تاکید می‌کند.

2- طولانی بودن

وقتی فردي که فقط یک سال تجربه کاري دارد یک رزومه تایپ شده پنج صفحه‌اي ارسال می‌کند، واضح است که این رزومه منطقی نیست. حتی اگر شما پنجاه سال سابقه کاري داشته باشید رزومه تایپ شده شما بیشتر از یک صفحه (در شرایط خاص دو صفحه) نخواهد بود.

سوال: اما من تجربه‌هاي کاري زیادي دارد و جوایز زیادي برنده شده‌ام، چگونه ممکن است رزومه من بسیار کوتاه باشد؟

پاسخ: رزومه شما لیستی از تک تک پروژه‌هایی که در طول عمر خود انجام داده‌اید نیست. بلکه چک لیستی از مهارت‌هاي شما و تجربیات شماست که به شغل یا پوزیشنی که انتخاب کرده‌اید – و براي آن اپلاي کرده‌اید – مرتبط است.

چگونه ازین اشتباه پرهیز کنیم؟

یک رزومه معماري موفق فقط نشان دادن توانایی‌هاي شما به صورت بسیار مختصر است. اگر نیاز به توضیح بیشتر باشد، از شما درخواست مصاحبه خواهد شد.

  • مانند این متن، می‌توانید از علامت‌گذاري و دایره‌گذاري، براي ایجاد تاکید استفاده کنید.

3- اطلاعات غیرمرتبط

اطلاعات غیرمرتبط رزومه

رزومه شما باید فعالیت‌هایی را نشان بدهد که به حوزه‌اي که براي آن اپلاي می‌کنید کاملا مرتبط باشد. معمولا این مشکل در رزومه‌ها وجود دارد، چون افراد سعی می‌کنند یک رزومه بنویسند که بتوانند آن را به 300 دفتر معماري ارسال کنند. متاسفانه این راه آسان به بیکار ماندن شما ختم می‌شود. کار کردن شما در یک فست فود، هیچ ارتباطی با موقعیت شغلی یا تحصیلی معماري که براي آن اپلاي می‌کنید ندارد!

چگونه ازین اشتباه پرهیز کنیم؟

تمام تلاش خود را بکنید که براي هر موقعیت شغلی یا تحصیلی یک رزومه خاص طراحی کنید. به فعالیت‌هاي مرتبطی مانند شرکت در کارهاي داوطلبانه، کمک در ساخت چیزي، اتمام پروژه‌ها یا شرکت در مسابقات طراحی اشاره کنید.

4- استفاده از گرافیک‌هاي زیاد

سعی کنید در ارائه رزومه از گرافیک‌هاي زیاد استفاده نکنید. شاید زیبا باشد. اما معمولا گویا نیست. به تصویر زیر نگاه کنید:

نمونه رزومه نامناسب معماری

دانستن 80 درصد گوگل اسکچاپ به چه معناست؟ یا دانستن 78 درصد عکاسی؟ نکته دوم اینکه، این نوع ارائه بیشتر بر نقاط ضعف شما تاکید می‌کند. چیزي که دقیقا در رزومه نباید اتفاق بیافتد.

چگونه ازین اشتباه پرهیز کنیم؟

اگر تاکید دارید که از گرافیک در رزومه خود استفاده کنید، سعی کنید از استفاده از اینفوگرافیک‌هایی مانند تصویر بالا پرهیز کنید. ضمنا سعی کنید از اسم خود لگو نسازید. رزومه‌هاي خوب فقط از یک رنگ براي جدا کردن بخش‌هاي مختلف رزومه استفاده می‌کنند تا آن را خواناتر کنند و توجه خواننده را جلب کنند. مانند تصویر زیر:

نمونه رزومه معماری مناسب

5- استفاده از عبارت‌هاي خنثی یا خالی

سعی کنید از عبارات بی‌معنی، خنثی و بی‌محتوا استفاده نکنید. این جملات وقت ارزشمند افرادي که رزومه شما را مطالعه می‌کنند هدر می دهد. عبارتی مانند زیر تقریبا بی‌معنی است :

  • هدف من به دست آوردن یک موقعیت چالشی در یک کمپانی رو به رشد است. جایی که بتوانم توانایی‌هاي خود را ارتقا دهم.
  • با استعداد، مدیر با انگیزه و موفق!

در هنگام به کار بردن اصطلاحات تخصصی مراقب باشید که اصطلاح غلطی به کار نبرید. به عنوان مثال: construction documents و construction drawings یکسان نیستند و نباید به جاي یکدیگر به کار روند.

چگونه ازین اشتباه پرهیز کنیم؟

رزومه خود را کوتاه و در حد نکات اصلی نگه دارید. می‌توانید در کاور لتر یا نامه‌اي که همراه رزومه می‌فرستید به سایر موارد اشاره کنید.
سعی کنید به صورت خاص به توانایی خود اشاره کنید. به عنوان مثال به جاي عبارت زیر:

با استعداد، مدیر با انگیزه و موفق

بنویسید:

توانایی رهبري یک تیم پنج نفره در فرایند طراحی پروژه‌هاي چند عملکردي

6- گرامر ضعیف

استفاده از جملات با ساختار غلط! رزومه شما باید فاقد غلط‌هاي گرامري باشد.

چگونه ازین اشتباه پرهیز کنیم؟

فقط به چک کردن دیکته اکتفا نکنید. به عنوان مثال نوشتن they’re به جای their غلط است! سعی کنید قبل از ارسال از یک دوست بخواهید تا رزومه شما را از نظر گرامري بررسی کند. این مطلب شامل پورتفولیوي شما هم می‌شوند. چون در پورتفولیو – رزومه گرافیکی- تاکید شما بر گرافیک و تصاویر است به این معنی نیست که به گرامر جملات توجه نکنید. اگر امکان کمک گرفتن از کسی را ندارید جملات را با صداي بلند براي خود بخوانید. تا بهتر بتوانید اشتباهات را پیدا کنید.

7- تاکید نکردن بر مهارت‌هاي مرتبط با موقعیت شغلی یا تحصیلی

رزومه شما باید به وضوح نشان دهد که چرا شما براي این شغل یا مقطع تحصیلی مناسب هستید. اینکه شما بر روي پروژه‌هاي تجاري با مقیاس بزرگ کار می‌کرده‌اید، دلیل مناسبی براي این نیست که در پروژه‌هاي مسکونی کوچک موفق هستید!

هفت اشتباه در رزومه معماری

چگونه ازین اشتباه پرهیز کنیم؟

سعی کنید توضیح شغلی که می‌خواهید براي آن پذیرش بگیرید را بخوانید. و بدانید که دقیقا چه مهارت‌هایی مورد نیاز است. و تجربیات گذشته شما چگونه با این مهارت‌ها مرتبط می‌شود. درباره مثال بالا و ارتباط بین پروژه‌هاي تجاري با مسکونی، شما می‌توانید بر توانایی مدیریت و همکاري خود تاکید کنید که فارغ از تیپولوژي پروژه‌ها در هر پروژه داراي اهمیت است. زمانی که رزومه شما کاملا با نیازهاي دفتر یا دانشگاه مورد نظر در تطابق باشد، شانس شما براي پذیرش گرفتن افزایش می‌یابد.

نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0