نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو و گرافیک

دسته بندی :IT, گرافیک 25 آبان 1400 نواندیشان 1744
مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو

هریک از تصاویر و اشکال مختلف حاوی پیام‌های خاصی برای مخاطب هستند که به همین دلیل آشنایی با مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو و دیجیتال مارکتینگ امری ضروری است تا با آگاهی به این مفاهیم، به صورت ماهرانه، لوگوهای یونیک و منحصر به فردی را طراحی نمود.

عصر امروز عصر گسترده ارتباطات است. پیشرفت روز افزون تکنولوژی، سبک‌ها و شیوه های زندگی و نوع تعاملات افراد جامعه را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. همگام با این تغییرات اساسی در زندگی بشر، ناچارا برای ماندگاری و بقا در این صحنه، باید با این موج تکنولوژی همسو و  همراه شد.

همان طور که می‌دانیم مهمترین بخش زندگی انسان مشاغل و کسب و کارها هستند که جهت تأمین نیازهای اولیه و اساسی در صدر امور، به شمار می‌آیند و حائز اهمیت فوق‌العاده‌ای هستند. پیدایش وسایل و امکانات دیجیتالی و الکترونیکی جدید همچون ماهواره، لوازم صوتی تصویری، گوشی‌های هوشمند و بالاخص ابزار قدرتمند اینترنت، جهان پیش روی جوامع را به طرز شگفت‌ انگیزی دچار تغییرات بنیادین کرده است. در این محیط، کسب و کارهای قدیمی و سنتی کم کم به سمت کمرنگ شدن رفته و جای خود را به مشاغل جدید و نوپا با شیوه های مدرن و پربازده داده است.

امروزه استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی، مزیت‌ها و قابلیت‌های بسیار کاربردی و مفیدی را برای تمامی افراد جامعه به وجود آورده است. از جمله دسترسی آسان و مطمئن با صرف کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن به اطلاعات معتبر جهانی، برقراری ارتباطات صوتی و ویدیویی، ارائه خدمات، مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی، خرید و فروش های آنلاین و غیره.

مفهوم اشکال هندسی در بازاریابی

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بدیهی ست تمامی مشاغل و کسب و کارها جهت تأمین مواردی همچون برقراری ارتباط موثر و مستمر با مشتریان، هر چه بهتر و دیده شدن برند محصولات، افزایش فروش و سودآوری کالاها و خدمات شان که هدف اصلی و نهایی صاحبان مشاغل به حساب می‌ آید، نیازمند بازاریابان حرفه‌ ای و متخصصی هستند. بازازیابانی که با علم و تخصص در این حیطه بازار هدف را به درستی تعریف کرده، نیازها و خواسته‌های مشتریان را آگاهانه تشخیص دهند و متناسب با آنها خدمات و محصولات مورد نظر را طراحی نمایند.

در واقع بازاریابی پل ارتباطی قوی بین مشتریان و صاحبان کسب و کار یا تولید کنندگان و مصرف کنندگان به شمار می‌آید و انواع متفاوتی را در بر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به بازاریابی تلفنی،  بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی مستقیم، بازاریابی دیجیتال و … اشاره نمود که هریک از آنها نیازمند گذراندن دوره های آموزشی مختلف و کسب تخصص می باشند. برای این منظور می توانید مجموعه آموزش بازاریابی و تبلیغات در سایت فرادرس را مشاهده و از موضوعات متنوعی که در آن مطرح شده است استفاده کنید.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یکی از انواع زیر شاخه‌های مدیریت بازاریابی و تبلیغات محسوب می‌شود و به فعالیت‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که جهت بازاریابی کالاها و خدمات در محیط دیجیتال (اینترنت، موبایل، وب سایت و … ) انجام می‌شود. در سالیان اخیر، دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک دانش تخصصی و مستقل در دانشگاه‌های جهان و حتی ایران، تدریس می‌شود. متقاضیان و علاقه‌مندان به این رشته، می‌توانند با بهره‌گیری از علم روز، آموزش‌های لازم برای ورود به بازارکار این شاخه نوظهور و جذاب را به صورت تحصیلات آکادمیک و اصولی دریافت نمایند.

برخی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • بازاریابی از طریق تولید محتوا
  • مدیریت تبلیغات (کیلیکی، بنری و …)
  • موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی
  • بازاریابی توسط ایمیل
  • بازاریابی توسط وبلاگ و وب سایت
  • مارکتینگ و بازاریابی از طریق موتورهای جستجو
  • بازاریابی توسط شبکه های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام، توییتر و …)
  • بازاریابی توسط سیستم‌های همکاری در فروش

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی

طراحی لوگو

یکی از ابزارها و روش‌های دیجیتال مارکتینگ، جهت بازاریابی مدرن امروزی، تبلیغات است. که در آن برای نمایش دادن برند محصولات، از طراحی لوگو (نماد تجاری) استفاده می‌نمایند. عنصری که با بکارگیری اشکال هندسی مختلف سعی در تقویت برند دارد. به همین دلیل آشنایی با مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو امری ضروری است.

ازآن جا که لوگوی منحصر به فرد محصولات شما، بیانگر هویت برند شماست و باعث افزایش ماندگاری خدمات شما در ذهن مخاطب می‌شود، پس ضروری ست از طراحان ماهر و با تجربه در این حوزه استفاده شود که با مفهوم اشکال هندسی مختلف نیز آشنا باشند تا بتوانید به شکل هدفمند پیش روید و موفقیت کسب و کارتان تضمین گردد. یا اینکه خودتان دوره آموزش طراحی لوگو را بگذرانید و با مفاهیم و ایده پردازی های اولیه آن آشنا شوید.

لوگو یا نشان تجاری یک محصول قرار است پیام خاصی را به مخاطب هدف منتقل نماید. بنابراین تنها یک علامت، نوشته یا سطوح هندسی ساده نیست و باید خصوصیات منحصر به فردی را در خود داشته باشد. آشنایی با مفهوم اشکال هندسی مختلف و بهره‌گیری آگاهانه از اشکال مناسب، روانشناسی تئوری رنگ‌ها، خلاقیت و ذهن پویا، مهارت‌های تخصصی و … بخشی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک طراح لوگوی حرفه ای باید دارا باشد تا بتواند اثری متفاوت، جذاب و مانا خلق نماید.

در ادامه، شما را با برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین سبک‌های طراحی لوگو آشنا می‌نماییم.

انواع لوگو

لوگو مونوگرام

طرح مونوگرام، یک نشانه اختصاری خلاقانه است که معمولا به صورت حرف اول، تعدادی از حروف اول یا خلاصه حروف نام تجاری یک شرکت است. ناسا و IBM نمونه‌هایی از طراحی لوگو در این سبک هستند.

لوگو تایپوگرافی

این لوگو عمدتا بر اساس فونت‌ها طراحی می‌گردد و به صورت نام کامل شرکت تجاری درج می‌شود. «گوگل» نمونه بسیار موفقی از طراحی لوگو تایپوگرافی ست.

لوگو تصویری

در این نوع طراحی لوگو، از اشکال و تصاویر گرافیکی  و ترکیب آنها با رنگ‌های مناسب با آن تصاویر استفاده می‌شود. این مدل لوگو، پرطرفدارترین لوگوهای دنیاست. چرا که تصاویر، آسان‌ترین و ساده‌ترین راه انتقال مفاهیم به مخاطب به حساب می‌آید. به عنوان مثال لوگو مشهور اپل در سبک لوگو تصویری طراحی گردیده است.

لوگو انتزاعی

نوع خاصی از یک یا چند تصویر و شکل انتزاعی و ذهنی ست که طرحی منحصر به فرد را ایجاد می‌کند. این مدل لوگو، تقریبا شبیه لوگو تصویری است. با این تفاوت که نمونه واقعی آن در محیط پیرامون ما دیده نمی‌شود. لوگو آدیداس از جمله سبک‌های لوگو انتزاعی ست.

لوگو مسکات

در این لوگو از یک شخصیت کارتونی که می‌تواند انسان، حیوان یا حتی اشیاء باشد، برای ارتباط و پیام رسانی به مخاطب استفاده می‌شود. لوگو چی توز بر این اساس طراحی شده است.

طراحی لوگو و دیجیتال مارکتینگ

همان طور که در بالا اشاره گردید، یکی از سبک‌های رایج طراحی لوگو، لوگو تصویر است. که در آن از انواع اشکال هندسی و غیر هندسی و گرافیکی و … استفاده می‌شود. به طور قطع، به‌کارگیری هر یک از این تصاویر، بر اساس شناخت و آگاهی قبلی توسط طراح انجام می‌گیرد و دربردارنده معنا و مفهوم خاصی است.

نرم افزارهای طراحی لوگو

مهمترین اصل در طراحی یک لوگو، آشنایی با مفهوم اشکال هندسی ، اصول اولیه و ایده پردازی است. اما در کنار این مفاهیم نیاز است تا جهت پیاده‌سازی آن در کامپیوتر و محیط دیجیتال، از نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده شود. برای این منظور نرم‌افزار مختلفی برای طراحی لوگو وجود دارد. از آن جمله می‌توان به نرم‌افزارهای فتوشاپ و کورل اشاره کرد.

اما می‌توان گفت مهمترین نرم افزار طراحی لوگو نرم‌افزار ایلاستریتور (Adobe Illustrator) محصول شرکت ادوب است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به تهیه طرح‌های گرافیکی مختلف و دریافت خروجی وکتور بپردازید. باتوجه به گستردگی کاربرد Illustrator در حوزه گرافیک، جهت آشنایی بیشتر با کاربرد این نرم‌افزار برای طراحی لوگو می‌توانید از آموزش‌های کاربردی طراحی لوگو با ایلاستریتور استفاده کنید.

مفهوم اشکال هندسی در دیجیتال مارکتینگ  

در بازاریابی دیجیتالی مانند تمامی بازاریابی‌هایی که برای پیشبرد اهداف مشاغل و کسب و کارها صورت می‌گیرد به تبلیغات پر بازدید و هدفمند جهت معرفی خدمات و کسب و کارها نیازمند است. طراحی لوگو یا نشان تجاری و منحصر به فرد هر شرکتی یکی از مهمترین و پرکاربردترین روش‌های تبلیغاتی مارکتینگ (بازاریابی) است. طراحی لوگو باعث تثبیت برند تجاری در ذهن و خاطر مشتریان می‌گردد.

در طراحی برخی از نمادهای تجاری، اشکال هندسی مشاهده می‌شود. بنابراین نیاز است با مفهوم اشکال هندسی مختلف و معانی آنها در هریک از این برندها آشنا شوید. مفاهیمی که یادگیری آنها در کنار گذراندن دوره‌ آموزش مدیریت تبلیغات و برند می‌تواند شما را تا حد زیادی در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی پیش بیاندازد. در ادامه با ما همراه باشید تا به مفهوم این اشکال هندسی و کاربرد آنها پی ببرید.

مفاهیم اشکال هندسی در دیجیتال مارکتینگ

مفهوم اشکال هندسی

تمام اشیای پیرامون ما از اشکال هندسی یا ترکیبی از آنها ساخته شده است. هرکدام از این اشکال پیام و معنای خاصی را به مخاطب منتقل می‌نماید و تاثیر متفاوتی بر ذهن افراد ایجاد می‌کند. به عنوان مثال خورشید در قالب شکل دایره‌ای است. این دایره گرمابخش، چه حسی را در ما به وجود می‌آورد و چه مفهومی را به ما القا می‌کند؟ یا گوشی‌های هوشمند به شکل مستطیل هستند. به نظر شما چرا همگی آنها در این شکل هندسی ساخته شده‌اند؟ تسلط به علم روانشناسی اشکال توأم با  علم روانشناسی رنگ‌ها، دو اصل بسیار مهم در طراحی لوگو محسوب می‌شود.

مفهوم شکل هندسی مربع و مستطیل

اشکال هندسی مربع و مستطیل در عین سادگی طرح و خطوط مستقیم، از رایج‌ترین سطوحی است که روزمره به وفور در محیط اطرافمان مشاهده می‌کنیم. از طراحی ساختمان، درب و پنجره و دیوارها گرفته تا وسایل منزل مانند مبلمان، مبایل، کتاب، لب تاپ و … مفهوم اشکال هندسی مربع و مستطیل در ساخت و ساز توسط مهندسان و معماران و ساخت وسایل منزل، برقراری و انتقال حس امنیت، اعتماد، استحکام و قدرت به افراد است. این چهار ضلعی منتظم که همه اضلاع آن با هم برابر است، نماد عدل و عدالت و دادگری ست.

اکثر برندهای مشهور و مطرح جهانی، از شکل هندسی مربع در طراحی لوگو محصولاتشان استفاده کرده‌اند. صلابت، شجاعت، اعتماد، انضباط، شهامت، قدرت، جدیت، امنیت، عدالت و برابری، استحکام، ثبات، سنگینی، استواری، سکون از معانی شکل هندسی مربع و مستطیل به حساب می‌آید.

مفهوم شکل هندسی دایره و بیضی

شکل دایره، کامل‌ترین شکل هندسی است که از قدیم‌الایام در هنر و فرهنگ اهمیت ویژه‌ای داشته است. دایره، شکلی منحنی و بدون زاویه است. همین ویژگی باعث شده، این فرم هندسی، نرم‌تر، منعطف‌تر و ملایم‌تر به نظر بیاید. دایره، گردی ست که ابتدا و انتهایی ندارد. از اشکال هندسی دایره در محیط پیرامونمان می‌توان به زمین پهناور و آرام و خورشید زندگی بخش اشاره نمود که از ابتدایی‌ترین و حیاتی‌ترین عناصر طبیعت محسوب می‌شوند و نماد تلاش و تکاپو، آرامش، پیشرفت، صلح و ابدیت است.  

مفاهیم مثبت، جهانی بودن، اتحاد، نرمی، سیال بودن، معنویت، بی‌نهایت، پایداری، ابدیت، معما، زنانگی، حرکت، شادی، بی انتها بودن، عشق، اتحاد، سبکی، تعادل، دوستی، آرامش، معنویت، لطافت، جادو، بی نهایت رابطه و پایداری از مفاهیم اشکال هندسی دایره و بیضی به شمار می‌آیند.

مفهوم شکل هندسی مثلث 

این شکل هندسی سه ضلعی یا سه گوش با توجه به این که در چه موقعیتی واقع شود، می‌تواند معانی متفاوت و ضد و نقیضی داشته باشد. اگر مثلث بر قاعده خود قرار بگیرد، حس استواری، ثبات و تعادل را انتقال می‌دهد. اما اگر برعکس شود و بر رأس قرار گیرد، حس عدم تعادل و ناپایداری را القا می‌کند. اما به طور کلی، مثلث به دلیل داشتن زوایای تند، پیام خطر، خشونت و  استرس را به مخاطب می‌رساند. به همین خاطر است که در علائم راهنمایی، رانندگی از این شکل به فراوانی استفاده می‌شود. 

هیجان، قانون‌مندی، مفاهیم متضاد، مثلث با رأس رو به بالا تعادل و پایداری، مثلث با رأس رو به پایین ریسک، خطر و عدم تعادل از مفاهیم اشکال هندسی مثلث محسوب می‌شوند.

مفاهیم اشکال هندسی

علاوه بر اشکال هندسی بالا در برخی موارد از تصاویر انتزاعی، طبیعی و ارگانیک، مارپیچ، خطوط منحنی ساده و ترکیبی هم در طراحی لوگو استفاده می‌شود که هر یک از آنها نیز دارای پیام و مفهوم خاص خود می‌باشند. به عنوان مثال، اشکال طبیعی برخاسته از دل طبیعت هستند و مفهوم اصالت، آرامش، تعادل، راحتی و طراوت را به مخاطب منتقل می‌کنند و یا اشکال مارپیچ پیام هوش، رشد، دانش و خلاقیت را القا می‌نمایند. تصاویر انتزاعی (آبستره) هم به علت عدم تبعیت از الگویی خاص، نمایانگر بی‌همتا بودن، معانی متضاد و دشواری ست.

سخن آخر

 در دنیای امروز فناوری، ارتباطات، تکنولوژی و عصر دیجیتال، رمز موفقیت و ماندگاری مشاغل و کسب و کارها ورود به صحنه تبلیغات است. البته تبلیغاتی که توسط تیم متخصص و حرفه‌ای مارکتینگ (بازاریابی) انجام شود و اصولی و روشمند باشد تا حداکثر بازدهی و سودآوری را برای صاحبان مشاغل به ارمغان آورد.

در این میان برخورداری از یک نماد تجاری (برند) در کسب و کارها تأثیر بسیار زیادی در تثبیت و یا بعضا شناسایی خدمات و محصولات شما در ذهن مخاطب دارد. بدون شک، لوگویی که توسط افراد با تجربه و کار آزموده که با مفهوم اشکال هندسی نیز آشنا هستند، به شکل تخصصی و بر اساس روانشناسی اشکال و رنگ‌ها طراحی گردد، اثری یونیک، جاودانه و منحصر به فرد خواهد بود. قطعاً با آشنایی با این مفاهیم در کنار گذراندن مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ که در سایت فرادرس نیز ارائه شده است، می‌توانید به یک بازاریاب حرفه‌ای تبدیل شوید.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0