نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کاربردهای پایتون چیست و برای شروع یادگیری چه باید کرد؟

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 10 مرداد 1400 نواندیشان 2358
کاربردهای پایتون چیست

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گراست و یادگیری آسان و کاربردهای متنوع پایتون باعث شده است یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی باشد.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ کاربردهای پایتون چیست؟ چطور می توان زبان پایتون را یاد گرفت و برای شروع یادگیری چه چیزهایی نیاز است؟ اینها سوالاتی است که برای هرکسی قبل از شروع آموزش پایتون پیش می آید که در این مطلب به آنها پاسخ داده می شود.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و شی گراست که در سال 1991 توسط گویدو ون روسوم ساخته شد و به دلیل سادگی و سرعت بالای آن و در عین حال قابلیت های فراوانی که دارد، به عنوان یکی از زبان های محبوب برنامه نویسی شناخته می شود، به نحوی که در سالهای اخیر همواره در بین پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی جای گرفته است.

به دلیل سادگی و سینتکس آسانی که دارد بدون شک بهترین زبان برنامه نویسی برای مبتدیان است که به راحتی می توانند آن را یاد بگیرد. به همین دلیل در حال حاضر بعد از جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان طبق نظرسنجی ها بوده است و در ترند گوگل نیز بالاترین از زبان هایی چون جاوا اسکریپت، جاوا و پی اچ پی قرار دارد. ویژگی های مختلفی باعث محبوبیت پایتون شده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوانایی کد و یادگیری آسان
  • دیباگ آسان
  • شی گرا بودن
  • کتابخانه های گسترده
  • رایگان و متن باز بودن
  • پشتیبانی قوی
  • فریمورک های قدرتمند
  • قابلیت اجرا روی پلتفرم های مختلف بدون نیاز به تغییر
  • قابلیت تعمیم در زبان های دیگر
  • بازار کار زیاد
  • یکپارچگی و قابلیت ادغام با سایر زبان ها
  • انعطاف پذیری و کاربردهای متنوع

کاربردهای پایتون چیست؟

همانطور که ذکر شد یکی از مزایا و ویژگی های پایتون کاربردهای متنوع این زبان برنامه نویسی است. از پایتون می توان برای طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن، رابط گرافیکی نرم افزارها، ساخت بازی، امنیت و همچنین در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده کرد.

کاربردهای پایتون

کاربرد پایتون در طراحی وب

شاید در زمان طراحی سایت، اغلب افراد به سمت دو زبان PHP و ASP بروند، اما جالب است بدانید که در این زمینه از پایتون هم می توان استفاده کرد. به خصوص با معرفی فریمورک معروف و محبوب Django که از الگوی طراحی MVC پشتیبانی می کند، کاربرد پایتون در طراحی وب افزایش یافت و در حال حاضر یکی از اصلی ترین گزینه های طراحان وب می باشد. جالب است بدانید سایت های بزرگی همچون گوگل، یوتوب، اینستاگرام، پینترست، دراپ باکس، ناسا و … از این زبان استفاده کرده اند. اگر به طراحی سایت با پایتون علاقه دارید، می توانید از آموزش فریم ورک جنگو که در فرادرس عرضه شده است، استفاده کنید.

کاربرد پایتون در طراحی اپلیکیشن

برنامه نویسان موبایل را می توان به دو حوزه اندروید و IOS تقسیم نمود. برنامه نویسان اندروید اغلب از زبان های جاوا و کاتلین و برنامه نویسان IOS اغلب از Swift برای ساخت اپلیکیشن استفاده می کنند. اما می دانیم که طراحی اپلیکیشن محدود به این زبان های نبوده و با زبان های دیگر نیز می توان اقدام به تولید اپلکیشن نمود. اما همانطور که ذکر شد، پایتون کتابخانه های زیادی دارد. یکی از این کتابخانه ها که امکان توسعه اپلیکیشن با زبان پایتون را فراهم می کند، کتابخانه Kivy است. با کیوی می توانید یکبار کدنویسی کنید و آن را در پلتفرم های مختلف اجرا کنید. روی گوشی های اندروید، آیفون، سیستم های مک، ویندوز و … آموزش کار با این کتابخانه در سایت فرادرس وجود دارد که می توانید استفاده کنید.

کاربرد پایتون در ایجاد رابط کاربری

امروزه رابط کاربری در تمام نرم افزارها نقش بسیار مهمی دارد. پایتون در این زمینه هم کاربرد دارد و کتابخانه هایی همچون Tkinter ،wxPython و PyQT می تواند شما را در ساخت رابط کاربری مناسب کمک کند. امروزه کمتر نرم افزاری وجود دارد که از خط فرمان برای اجرای دستورات استفاده کند. UI مناسب و جذاب تبدیل به یکی از معیارهای اصلی و تأثیرگذاری در طراحی و ساخت نرم افزارها شده است که از پایتون می توان برای این منظور و طراحی UI نرم افزار استفاده کرد.

کاربرد پایتون در ساخت بازی

ساخت بازی های رایانه ای یکی از حوزه های جذاب تکنولوژی های رایانه ای است. برای این منظور اغلب از موتورهای بازی سازی مختلفی همچون یونیتی و زبان برنامه نویسی سی شارپ استفاده می شود. اما جالب است بدانید که پایتون در ساخت بازی های رایانه ای هم کاربرد دارد. باز هم با استفاده یکی دیگر از کتابخانه های قدرتمند و در عین حال رایگان پایتون یعنی کتابخانه PyGame اگرچه کیفیت بازی های ساخته شده با این کتابخانه قابل مقایسه با Unity یا ابزارهای بازی سازی مشابه نیست، اما می توان بازی های ساده و سبکی را با استفاده از آن طراحی نمود که برای علاقه مندان به این حوزه می تواند جذاب باشد.

ساخت بازی با پایتون

کاربرد پایتون در امنیت شبکه

امنیت سایبری حوزه گسترده ای است که نیاز به تخصص های مختلفی دارد. یکی از تخصص ها و زبان های مورد استفاده در این زمینه پایتون است. کتابخانه های مختلفی مثل NetworkX ،NAPALM و Pulsar در پایتون برای بررسی شبکه و تست نفوذ استفاده می شود و تاکنون ابزارهای زیادی با استفاده از این زبان نوشته شده است. البته همانقدر که کاربردهای مفیدی در زمینه امنیت دارد، کاربردهای منفی هم دارد و به دلیل ویژگی هایی که برای ساخت برنامه های متنوع دارد، از زبان های مورد علاقه هکرها نیز می باشد.

کاربرد پایتون در ماشین و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است که در واقع با شبیه سازی از انسان ها کدنویسی می شود و دارای شرایط تفکری، استدلالی و تصمیم گیری است. زبان های مختلفی در توسعه هوش مصنوعی کاربرد دارد، اما یکی از مهمترین زبان ها و بهترین زبان ها در حوزه هوش مصنوعی زبان پایتون است. پایتون با کتابخانه های متنوعی که دارد در این زمینه بسیار پیشرو است. از جمله این کتابخانه‌ها می‌توان به Pylearng، Pybrain، sickit و AIMA اشاره کرد.

امروزه از این هوش مصنوعی در بسیاری از سایت ها نیز استفاده می شود. به عنوان مثال در سرچ گوگل و نتایجی که به کاربر نمایش می دهد و یا اینستاگرام و … همچنین سیستم های تشخیص چهره یا دستیارهای صوتی از نمونه های دیگر کاربرد هوش مصنوعی هستند که با استفاده از پایتون می تواند انجام شود. در واقع کتابخانه های مختلف این زبان می تواند برای تحلیل داده ها، محاسبات پیشرفته و … بکار گرفته شوند و کمک بزرگی برای رشد و توسعه هوش مصنوعی نماید.

پایتون و هوش مصنوعی

برای یادگیری پایتون از کجا شروع کنم؟

مشابه شروع هر فعالیت دیگری، اولین قدم برای یادگیری پایتون، تعیین هدف هست. همانطور که اشاره شد، پایتون کاربردهای متنوعی دارد و حوزه های مختلفی استفاده می شود. در اولین قدم باید تصمیم بگیرید که علاقه دارید در چه حوزه ای که به فعالیت بپردازید. در قدم بعدی اگر پیش زمینه ای از برنامه نویسی ندارید، بهتر است اصول و مفاهیم کلی در زمینه الگوریتم ها و برنامه نویسی و به خصوص برنامه نویسی شی گرا را یاد بگیرید و سپس به سراغ شروع کار با پایتون بروید.

برای یادگیری و شروع آموزش پایتون می توانید از آموزش شی گرایی در پایتون یا سایر آموزش های متنوعی که در سایت فرادرس عرضه شده است استفاده کنید و سعی کنید به سمت آموزش های پروژه محور در حوزه ای که به آن علاقه مند هستید، بروید. البته در کنار یادگیری، تمرین و کدنویسی را که لازمه یادگیری هر زبان برنامه نویسی است فراموش نکنید و پیشنهاد می شود در پروژه های اوپن سورس که کدها در اختیار عموم قرار می گیرد همکاری کنید و تجربه کسب کنید. سوال بپرسید، یاد بگیرید و برنامه خود را بنویسید.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0