نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مقاله خوردگی ميكروبيولوژی و نحوه كنترل آن

دسته بندی :مقالات مهندسی مکانیک 25 خرداد 1400 نواندیشان 1318
خوردگي ميكروبيولوژي

مقاله خوردگی ميكروبيولوژی و نحوه كنترل آن

مقدمه

ميكروارگانيزمها در همه جاي طبيعت يافت مي شوند. آنها در هوا، آب و خاك پراكنده اند و نقش مهم و حياتي در تندرستي انسانها و جانوران دارند. بسياري از ميكروارگانيزمها سودمند هستند، در حالي كه برخي ديگر بيماري زا مي باشند. فعاليت و زندگي ميكروبي بر فرآيند بسياري از صنايع موثر مي باشند. براي مثال، باكتري زوگلوئل در لجن فعال شده و در تصفيه خانه هاي پساب، سودرسانند. آنها لجن (لرد) پلي ساكاريدها را مي سازند كه به ديگر باكتريها ياري گوارش مواد آلي را مي دهد وگرنه اين مواد آلي وارد جريان آب دريافت كننده پساب شده و باعث آلودگي مي گردند.

ميكروارگانيزمهاي آب خنك كن

ميكروارگانيزمها از دو راه وارد دستگاه خنك كن مي شوند. آنها يا از طريق آبرساني (آب ورودي) به برج و يا از طريق هوائي كه از ميان برج خنك كن مي گذرد وارد سيستم مي شوند. جلبكها، باكتريها و قارچها سه ميكروارگانيزم مهم مي باشند كه در آب برجهاي خنك كن يافت مي شوند. اطلاعات كلي درباره اين ميكروارگانيزمها و خصوصيات هريك از آنها و اثرات نامطلوب آنها در دستگاه هاي خنك كن را به شرح زير به آگاهي مي رسانيم:

جلبكها

براي رشد جلبك سه نياز اصلي وجود دارد: هوا، آب و آفتاب. حذف هر كدام از اين سه نياز مانع رشد جلبك مي شوند. سكوي پخش و ديواره هاي جانبي برج خنك كن هر سه نياز را دارا بوده و محيط مناسبي براي رشد فراهم مي سازد. جدول 1 برخي از دسته هاي كلي جلبك هاي يافت شده در برج خنك كن، دما و PH لازم براي رشد آنها را نشان مي دهد. جلبكها اكسيژن ساز هستند كه مي توانند واكنش خوردگي را غيرقطبي نموده و خوردگي دستگاه را تسريع نمايند. جلبكهاي سبز- آبي مانند نوستوك و آنابااِنا قادرند ازت هوا را استخراج نموده و به تركيبات ديگر تبديل نمايند.

قارچها

غالباً قارچها را در دسته بندي گياهان غيرفتوسنتزيك قرار مي دهند. تاكنون تقريباً 80000 نوع قارچ شناخته شده است كه از شماره جلبكها كه 25000- 18000 مي باشد، بيشتر هستند. قارچهاي خميرمايه اي باعث بدرنگ شدن آب و چوب مي شوند. جدول 2 خلاصه برخي از مشخصه هاي مهم زندگي قارچها را نشان مي دهد. در جدول مذكور مي تواند ديد كه PH و دماي لازم براي رشد آنها در بيشتر دستگاه هاي خنك كن وجود دارد.

باكتريها

در دستگاه خنك كن گونه هاي بسياري از باكتريها يافت مي شوند. به طور كلي آنها از نظر شكل ظاهري، دما، اكسيژن مورد نياز و خوراك لازم به صورت زير دسته بندي مي شوند:

– شكل ظاهري

1- كوكوس (كره اي منحني شكل)

2- باسيل (ميله اي شكل)

3- اسپي ريلوم (مارپيچ شكل)

4- كوما (خميده اي شكل)

باكتريهاي احياء كننده سولفات

از مهمترين باكتريهاي درگير با خوردگي بيولوژيكي باكتريهاي احياء كننده سولفات (SRB) مي باشند. اين باكتريها در غالب محيطهاي خاكي و آبي به طور فراوان يافت مي گردند. به طور كلي باكتريهاي احياء كننده سولفات به باكتريهايي اطلاق مي شود كه قادرند سولفات هاي غيرآلي را به سولفيد احياء نمايند. اين باكتريها از نوع كاملاً بي هوازي هستند و در محيط هايي كه فاقد اكسيژن مي باشند قادر به رشد و تكثير هستند. البته دو گونه باكتريهاي هوازي و غيرهوازي ديگري نيز وجود دارند كه قادرند تركيبات آلي سولفوردار را به سولفيد احياء نمايند و از مهمترين باكتريهاي احياء كننده سولفات (معدني) باكتري دي سولفووي كانز، دي سولفوويبرو از خانواده كلاستي ايديوم مي باشند.

میتوانید متن کامل این تحقیق را در 37 صفحه با فرمت ورد ، رایگان از لینک زیر دریافت کنید.

نام فایل: مقاله خوردگی ميكروبيولوژی و نحوه كنترل آن

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0