نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نقد و بررسی جامع وبسایت فرادرس

دسته بندی :پژوهش و گزارش 13 اردیبهشت 1400 نواندیشان 2721
فرادرس

در این گزارش به نقد و بررسی جامع وبسایت آموزشی فرادرس پرداخته شده است و در کنار معرفی این وبسایت به بیان ویژگی های مثبت و منفی آن پرداخته شده است.

با گسترش اینترنت و کاربران اینترنتی، حرکت به سمت زندگی هوشمند، در سال های اخیر شاهد افزایش انواع فعالیت ها و کسب و کارهای مجازی بودیم. امروزه بسیاری از مردم نیازهای خود را در این فضا و از طریق همین کسب و کارها تأمین می نمایند. یکی از فعالیت هایی که طرفداران بسیاری را نیز به خصوص در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان دارد، آموزش آنلاین است.

این نوع آموزش تقریبا از 15 سال پیش در ایران شروع شد و در سال های اولیه به دلیل کمبود پهنای باند اغلب کاربران اینترنتی و زیرساخت های ضعیف، کمتر مورد استقبال قرار میگرفت. ولی به مرور با افزایش کیفیت آموزش ها و افزایش تنوع آنها و همچنین بهبود شرایط زیرساختی اینترنت در کشور، روز به روز به کاربران طرفدار این نوع آموزش نیز افزایش یافت. تقریباً اولین سایتی که به صورت متمرکز و هدفمند به ارائه آموزش های مجازی پرداخت، سایت فرادرس بود که از سال 1387 کار خود را با هدف ایجاد دسترسی آسان، همیشگی و همگانی به دانش آکادمیک و تخصصی آغاز نمود.

معرفی فرادرس

معرفی فرادرس

فرادرس با شعار فراتر از یک کلاس درس در ابتدا فعالیت خود را در دو حوزه هوش مصنوعی و برنامه نویسی آغاز نمود و به سرعت و با یک برنامه ریزی مناسب در جهت رسیدن به آرمان دانش بدون مرز به مرور محورهای آموزشی خود را گسترش داد و تقریباً تمام حوزه های دانشگاهی را دربرگرفت و با تبلیغات هدفمند و گسترده جای خود را در بخش آموزش اینترنتی باز کرد و امروزه می توان این وبسایت را بزرگترین پلفترم آموزش مجازی در کشور معرفی کرد.

در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی در سایت فرادرس در دسترس همگان قرار گرفته است که تاکنون بیش از 400 هزار کاربر از این آموزش ها استفاده کرده اند. این آموزش ها در 13 بخش کلی و حدود 120 زیربخش مختلف ارائه شده اند که بخش های کلی آموزشی در فرادرس عبارتند از:

  • آموزش های برنامه نویسی
  • آموزش های دانشگاهی و تخصصی
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  • مهندسی برق (الکترونیک و رباتیک)
  • مهندسی نرم افزار
  • دروس دانشگاهی
  • مباحث مشترک
  • مهارت های دانشگاهی
  • نرم افزارهای تخصصی
  • نرم افزارهای عمومی
  • طراحی و توسعه وب
  • آموزش های عمومی
  • آموزش های هنر، طراحی و گرافیک

پس از اینکه فرادرس در بحث آموزش به جایگاه مناسبی دست پیدا کرد، در سال های اخیر اقدام به راه اندازی مجله فرادرس نمود تا در کنار ارائه آموزش های ویدئویی مختلف، مطالب تخصصی و آموزشی را نیز به صورت نوشتاری و رایگان در اختیار مخاطبین قرار دهد. مطالب قرار گرفته در مجله فرادرس یا نگارش مستقیم توسط هیئت تحریریه فرادرس می باشد و یا مطالب ترجمه شده توسط این اعضا می باشد.

حوزه های آموزش

مخاطبین فرادرس

مخاطبین فرادرس را می توان به دوسته کلی تقسیم نمود: مدرسین و دانشجویان. در حال حاضر اعضای هیئت علمی فرادرس را بیش از 1800 نفر از اساتید و متخصصین سراسر کشور تشکیل می دهد که دروس تدریس شده توسط این اساتید در وزارت ارشاد نیز با نام آنها ثبت شده است. بیش از 400 هزار دانشجو نیز آموزش های ارائه شده توسط مدرسین استفاده نموده اند که روز به روز به تعداد این دانشجویان افزوده می شود.

این گستردگی جامعه مخاطبین باعث می شود تا نظرات و دیدگاه های بیشتری برای هر آموزش توسط استفاده کنندگان درج شود که این مسئله به دانشجویان جدید جهت تصمیم گیری برای ثبت نام در دوره ها و خرید جلسات آموزشی کمک می کند. همچنین ارائه بخشی از آموزش ها به صورت رایگان نیز به دانشجویان کمک می کند تا با نحوه آموزش بیشتر آشنا شده و در دوره مدنظر خود ثبت نام نمایند.

مزایا و ویژگی های مثبت

دسترسی از همه جا در هر زمان

همچون هر پلتفرم آموزش مجازی دیگر، امکان دسترسی به آموزش ها از همه جا و در همه زمان برای همه میسر است که می توان این قابلیت را مهمترین ویژگی های آموزش های مجازی از جمله فرادرس به شمار آورد.

گستردگی و تنوع

همانطور که پیش از این ذکر شد، تنوع آموزش ها و گستردگی حوزه های آموزشی در فرادرس این امکان را به دانشجویان می دهد تا بسیاری از نیازهای آموزشی و مباحث موردنظر خود را در فرادرس یافته و از آن استفاده نمایند. تعداد زیاد مدرسین به تقویت این ویژگی کمک نموده است.

قیمت مناسب

محتواهای آموزشی ارائه شده در فرادرس علاوه بر تنوعی که دارند، از قیمت مناسب نیز برخوردار هستند. باتوجه به اینکه این مجموعه به دنبال آموزش برای همه هست، قیمت های مناسبی را برای ویدئوهای آموزشی تعیین کرده است تا دانشجویان بیشتری جذب شده و بتوانند از آموزش ها استفاده کنند. ضمن اینکه تخفیف های مناسبتی و غیرمناسبتی بسیاری نیز در طول سال ارائه می شود که باعث کاهش قیمت بیشتری می گردد. همچنین در کنار ویدئوهای آموزشی با قیمت پایین، بسیاری از فیلم ها و دوره های آموزشی نیز به صورت رایگان عرضه شده است که کاربران با یک ثبت نام ساده از طریق ایمیل می توانند به این ویدئوها دسترسی داشته باشند.

آموزش های فرادرس

معایب و مشکلات

اگر قصد ارزیابی منصفانه ای داشته باشیم می بایست به نقد کامل و بیان برخی مشکلات فرادرس نیز بپردازیم که البته دیدگاه شخصی بنده درباره این وبسایت می باشد.

چالش کیفیت و کمیت

شاید مهمترین نقدی که بتوان به فرادرس وارد کرد، چالش بین کمیت و کیفیت آموزش ها می باشد. بدین صورت که مدرسین دو شیوه همکاری با فرادرس دارند، یک شیوه مشارکتی که درصدی از هر فروش را کسب می کنند و یک شیوه فروش یکباره که کل حق الزحمه را بدون توجه به میزان فروش، در ابتدای کار و براساس میزان آموزش و برخی امتیازهای دیگر دریافت می کنند. این حالت باعث می شود که احتمال طولانی تر شدن دوره آموزشی توسط مدرس جهت کسب درآمد بیشتر وجود داشته باشد و می توان گفت کمیت اولویت بیشتری نسبت به کیفیت پیدا می کند.

برخی از آموزش ها به خصوص در سیستم آموزش مجازی، وقتی طولانی تر شوند، اغلب از کیفیت آنها کاسته می شود و کارایی خود را از دست می دهند. البته تعداد و تنوع بالای آموزش ها باعث می شود برخی از آموزش هایی که کیفیت بالایی دارند، مشکلات برخی از آموزش های دیگر را کاهش دهند. هرچند کاربران و استفاده کنندگان از آموزش ها نیز با نظرات خود، سایر کاربران را راهنمایی می کنند، اما بهتر این است که از ابتدا روی این مسئله تمرکز شود.

پشتیبانی مدرس

باتوجه به اینکه مدرسین الزامی جهت پشتیبانی آموزش های تهیه شده و پاسخگویی به سوالات کاربران ندارند، امکان دارد، دانشجویان نتوانند به پاسخ سوالات خود بعد از اتمام دوره آموزشی برسند و عدم باعث گویی مدرس باعث می شود تا گاهاً آموزش تهیه شده، کاربرد چندانی را برای دانشجو نداشته باشد.

جمع بندی

در نهایت می توان فرادرس را یک وبسایت آموزشی جامع معرفی نمود که پاسخگوی بسیاری از نیازهای آموزشی دانشجویان می باشد و کمک بزرگی به ارتقای سطح آموزشی دانشجویان و حتی دانشگاه های کشور نموده است. اگر شما هم به دنبال آموزش در هر حوزه تخصصی میگردید، پیشنهاد می کنیم از این وبسایت بازدید نموده و با جستجوی آموزش مدنظر خود، از محتواهای آموزشی ارائه شده استفاده نمایید. با دانلود جلسات آموزشی ارائه شده می توانید برای همیشه به محتواهای خریداری شده دسترسی داشته باشید و به دانش خودتان بیفزایید.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0