پروژه هنر در ایران که توسط امیرحسین سادات شرفی و زیر نظر جناب آقای شایانفر در دبیرستان و پیش دانشگاهی غیر انتفاعی حکیم نظامی تهیه شده است را با فرمت Word و pdf از لینک زیر دانلود نمایید.
هنر یکی از نیازهای اساسی زندگی انسان است، متمایزترین شکل فعالیت اجتماعی که به طور قطع در پیدایش و تکامل شخصیت و بهبود و پالایش روان وی سهم بسزایی داشته است. زایشی مطلقاً شاق و طاقتفرسا و رنجآور که مولودی شادیآور الهامبخش، اقناعکننده و سرشار از زیبایی پدید میآورد. اشتیاق انسان به هنر عمیق و ریشهدار است و از ماقبل تاریخ تاکنون نمایان و شهود آنچه از بشر اولیه میدانیم مطالعه هنر دوستی اوست و انسان محصور در اندیشه بقاء، معیشت، هراسها، شکستها و … از زیبایی و گویایی هنر بوجود میآمده واز طریق آن اندیشهها و عواطفی که در ذهن داشته متجلی میساخته است، او با افزودن خطوط و پیچ و خمهای اضافه بار ابزار کار و زندگیاش علاوه بر سودمندی به زیبایی، در جهت خط و چشم و روانش میاندیشیده.
هنر جلوه انسانیت انسان است، یک حقیقت متعالی و پاسخگوی نیازهای انسان، همچون کمالجویی، معنویت طلبی، احراز و اعلام هویت ودر مراتب پایینتر تبعیت، تقلید، تحصیل، رفاه مادی و پر کردن اوقات فراغت. آثار هنری جلوهگاه ذات شاعرانه و تفکر و کار انسانی هستند و از این رو نفوذ تعالبخش فوق العاده نیرومندی بر انسان و جامعه اعمال میکنند.
فهرست مطالب پروژه هنر در ایران :
بخش اول: هنرهای دستی
فصل اول: نقاشی
- تعریف نقاشی
- تاریخ نقاشی
- درباره رنگ
- تکنیکهای نقاشی
- حلالهای رنگ
- سبکهای معروف نقاشی
- اصطلاحات معمول نقاشی
فصل دوم: خوشنویسی
- خط و خوشنويسي
- خط كوفي
- كوفي بنايي (معقلي)
- خط محقق
- خط ثلث و نسخ
- خط تعليق و ديواني
- خط رقعه
- خط نستعليق
- ارزشهاي بصري خط كوفي
- ارزشهاي بصري خط ثلث و نسخ
- ارزشهاي بصري خط نستعليق
- ارزشهاي بصري خط شكسته نستعليق
فصل سوم: تذهیب
- تعریف تذهیب
- مکتبهای تذهیب
- پیشینه تذهیب
- چگونگی انجام یک اثر تذهیب
- ابزارهای تذهیب
- واژگان تذهیب
فصل چهارم: مینیاتور
- مینیاتور و طراحی آن
- روشهای مختلف طراحی مینیاتور
- طراحی رنگی
- بدون رنگ
- طراحی سفید قلم
- سیری در مینیاتور ایران
- گفتگو با استاد حسن تقوی (هنرمند مینیاتور ناشنوا)
بخش دوم: صنایع دستی
فصل اول: فرش ایران
- فرش ایران و چگونگی طبقهبندی آن
- طرحهای آثار باستانی و ابنیه اسلامی
- طرحهای شاهعباسی
- طرحهای اسلیمی
- طرحهای اقتباسی
- طرحهای افشان
- طرحهای واگیرهای (بندی)
- طرحهای بتهای (بته جقه)
- طرحهای درختی
- طرحهای ترکمن
- طرحهای شکارگاهی
- تلفیقی گل فرنگ، تلفیقی هندسی و …
- نقوش گلستان
- نقوش لچک و ترنج
فصل دوم: سفالگری
- مقدمه
- چکیده
- تقسیم سفال با کفش کنده
- نقوش سفال در ادوار اسلامی
- فن و هنر سفالگری
- مهمترین تکنیکهای تزئین ظروف در نیشابور
- سفال با پوشش گلی
- سفالینه یا نقوش رنگارنگ
- سفالینه با تزئین زرین فام
- سفالینه با کفش کنده
- سفالینه یا لعاب یک رنگ
- کلیاتی درباره سفال اسلامی
- سفال گبری
- سفال سلجوقی
- سفال مینائی ایران
- سفال دوره عثمانی
- سفال دوره صفویه ایران
- هنر سفالگری و بررسی نقوش آن در ادوار اسلامی
- بررسی نقوش انسانی با توجه به جهانبینی عرفانی
- بررسی نقوش انسانی مرتبط با مراسم ماه محرم
- بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با ادبیات
- بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با مفاهیم نجومی
- جام با گلابه سفالگری
- کوزه
فصل سوم: نگارگری
- تعریف نگارگری
- تذهیب
- تشعیر
- ابزار و مواد اولیه
- قلممو
- رنگها
- رنگهای گیاهی
- رنگهای معدنی
- رنگهای شیمیایی
- رنگگذاری
- رنگهای جسمی
- رنگهای روحی
- بست
- مراحل کار
- کارگاه نگارگری سازمان میراث فرهنگی کشور
فصل چهارم: معرق
- معرق
- معرق زمینه رنگ
- معرق زمینه پازلی
- معرق زمینه آجری
- نازکبری در معرق
- معرق منبت
- ابزار کار در معرق
- مواد اولیه
- مراحل اجرای یک طرح معرق
- مختصری از کارگاه منبت و معرق
فصل پنجم: خاتمکاری
- تعریف خاتمکاری
- تاریخچه خاتمکاری
- آثار و نمونههای تاریخی
- خاتمکاری در ادبیات
- آشنایی با هنر خاتمکاری
- تعریف خاتم
- قدیمیترین آثار هنری خاتمکاری شده باقیمانده
- مواد اولیه در ساخت خاتم
- وسایل و ابزار کار در هنر خاتمسازی
- مراحل تولید خاتم
- خصوصیات یک خاتم و محصول مرغوب و هنری
فصل پنجم: قلمزنی
- تاریخچه
- وسایل و ابزار قلمزنی
- روش کار
- شیوههای قلمزنی
- کارگاه قلمزنی سازمان میراث فرهنگی
بخش سوم: رشتههای دانشگاهی
فصل اول: رشتهها
- رشته نقاشی
- رشته هنرهای تجسمی
- رشته صنایع دستی
فصل دوم: دانشکده هنر نیشابور
- تاریخچه
- فضاهای آموزشی دانشکده
- دورههای آزاد
- رؤسای دانشکده هنر از بدو تأسیس
- معاونان دانشکده از سال 78 تا کنون
- مدیران گروههای آموزشی دانشکده از سال 78 تا کنون
- نتیجهگیری