نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آشنایی با میکروکنترلر PIC

دسته بندی :پروژه مهندسی برق 23 فروردین 1400 مهدی عارف خیابانی 1418
pic16f

میکروکنترلرهای PIC

مقدمه

تاریخچه میکروکنترلر PIC : میکروکنترولر PIC در اصل در حدود سال 1980 توسط شرکت جنرال اینسترومنت 1 به عنوان یک میکروکنترولر کوچک ، سریع و ارزان که توانایی های I/O قوی دارد طراحی شد. . 

واژه PIC مخفف Peripheral Intrerface Controller به معنای کنترلر رابط محیطی می باشد . شرکت جنرال اینسترومنت که پتانسیل ویژه ای را برای این میکروکنترلر تشخیص داده بود در نهایت بخشی از سهام و شعبات خود را برای تبدیل به یک شرکت جدید به نام میکرو چیپ ، بین سهام داران تقسیم کرد تا اینکه در این شرکت به ساخت و فروش محصولات PIC بپردازند.

میکروکنترلرهای PIC در بسیاری از کاربردها دارای مزایایی نسبت به تراشه ههای قدیمی تر 8041/8051/8052 و مشتقات آن از شرکت اینتل یا تراشه های MC6805 از شرکت موتورولا و بسیاری دیگر از میکروهای شرکت های دیگر می باشد. معماری غیرمعمول آن برای کاربردهای کنترلی سازگاری یافته است . تقریباً تمام دستورات آن در تعداد یکسانی از سیکل های ساعت اجرا می شود که این امر به نوبه خود کنترل زمانی ( Timing Control ) را بسیار آسان تر می کند . میکروکنترلر PIC یک طراحی RISC است که تنها در حدود 35 دستورالعمل دارد که این خود یادگیری برنامه نویسی آنرا ساده تر می کند.

در واقع قیمت پایین ، سرعت های کلاک بالای قابل دست یابی ، اندازه کوچک و راحتی استفاده از میکروکنترلر PIC نکات مهمی در افزایش روزافزون به کارگیری این میکروکنترولر می باشد . سرعت کلاک می تواند از سرعت های پایین تا حدود رنج 20MHz باشد. خانواده های مختلف میکروکنترولر های PIC دارای ترکیب های مختلفی از ، EPROM ، ROMFLASH Program ، EEPROM ، OTP( One – Time – Programable ) EPROM و حافظه داده می باشد بنابراین در بسیاری از موارد ، طراحی با میکروکنترولرهای PIC بسیار سودمندتر و مقرون بصرفه تر از طراحی با میکروکنترلرهای قدیمی و بزرگتر می باشد.

کاربردهای میکروکنترلرهای PIC : میکروکنترلرهای PIC در رنج باورنکردنی از محصولات یافت می شوند . کنترل از راه دور ها ، پانل های نمایش ، اتوموبیل ها ، وسایل خانگی ، اییستگاه های هوا شناسی ، تجهیزات فرستنده موج کوتاه رادیویی ، ساعت ها ، کنترل کننده های موتور ، سنسور ها ، ترموستات های قبال برنامه ریزی ، ربات ها ، اسباب بازی ها ، شارژ کننده های باتری و تقریباً هر چیزی که در آن نوعی برنامه پذیری منطقی به کار رفته باشد ، یافت می شود.

میکروکنترلر های پیک دارای ساختار و معماری پیشرفته تری هستند عملکرد بالاتری دارند و از تنوع زیادتری برخوردار هستند تنوع در اندازه امکانات ، قابلیتها و هزینه از مزایای عمده در این دسته از میکروکنترلرهاست.

این میکروکنترلرها قابلیت سازگاری بالا دارند اگر برگه اطلاعات آنها را مشاهده کنید خواهید دید که یکی از ویژگیهای ذکر شده این است که با کد برنامه میکروکنترلرهای قدیمی تر از خود براحتی کار می کنند، این میکروکنترلر ها نسبت به نوع عملکرد امکانات و قابلیتهایی که ارائه می دهند پایین ترین قیمت را دارند استفاده از آنها بسیار ساده است، مدار راه انداز ساده ای داشته و براحتی از طریق دو پایه برنامه ریزی می شوند تعداد دستورات برای آن کم است و با استفاده از یک زبان سطح بالا کار نوشتن برنامه فوق العاده ساده می باشد به جرات می توان گفت بدون اطلاع نداشتن از ثباتهای این میکروکنترلر براحتی با یک زبان سطح بالا می توان برای آن برنامه نوشت و جواب گرفت.برای استفاده آسان از این میکروکنترها از زبان سطح بالایی نظیر c نیز استفاده می شود.

متن کامل آموزش میکروکنترلرهای PIC را در 39 صفحه از لینک زیر دانلود کنید.

نام فایل: میکروکنترلرهای PIC

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.

 

مهدی عارف خیابانی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0