نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

گفتگو با ملیکا ملک آرا از نویسندگان فعال در نواندیشان

دسته بندی :پژوهش و گزارش 13 بهمن 1402 نواندیشان 2454
گفتگو با ملیکا ملک آرا

ملیکا ملک آرا متولد اسفند 1356 در بابل از دانش آموختگان رشته شیمی و مدیریت می باشد. وی از نویسندگان فعال در حوزه شیمی، مدیریت و کتب کمک آموزشی است. علاوه بر نویسندگی در حوزه ترجمه، مدیریت تالیف و ویراستاری علمی نیز فعالیت دارد. گزیده ای از گفت و گو با این نویسنده فعال نواندیشان را در زیر می خوانید.

به گزارش روزنامه اقتصادی آسیا، به تازگی دکتر ملیکا ملک‌آرا مجموعه‌ای از مقالات تحلیلی درباره صادرات و واردات داروهای ارگانیک و مکمل‌های دارویی را منتشر کرده است. این مقالات با تأکید بر اهمیت این مسائل، به ویژه در زمینه ارزآوری برای کشور، مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

در گفتگو با ایشان، نگاهی به زمینه تحصیلات و تجربیات اجرایی و تحقیقاتی ایشان در حوزه گیاهان دارویی و داروهای ارگانیک داریم. ملیکا ملک‌آرا، فارغ‌التحصیل رشته‌های شیمی و مدیریت و آینده‌پژوهی است و تا کنون ده‌ها مقاله و کتاب فارسی و انگلیسی در این زمینه منتشر کرده است.

اقلیم بی نظیر ایران می‌تواند کشور ما را به قطب گیاهان دارویی  تبدیل کند.

– چطور شد که سراغ گیاهان دارویی و پژوهش در این عرصه رفتید؟

به نظر من کار نشر در هر حوزه‌ای (تالیف، ترجمه و گردآوری) و در هر مقطع و سطحی، حساسیت و دشواری‌های خاص خود را دارد اما در زمینه تالیف، هر چه سن مخاطب کمتر باشد، این حساسیت و دشواری بیشتر می شود‌.

– علت این حساسیت و دشواری چیست؟

با توجه به علاقه شخصی و مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده ام و همچنین با توجه به نیازی که در این حوزه حس کردم تصمیم گرفتم به جهت ارتقای دانش شخصی و کمک به پیشرفت این صنعت و ایجاد فرصت‌های جدید برای کارآفرینی در این عرصه قدم بردارم.

– گیاهان دارویی در ایران چه گستردگی و موقعیتی دارند؟

وجود یازده اقلیم از چهارده اقلیم شناخته شده جهان، برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی در سال و اختلاف دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگرادی میان سردترین و گرم‌ترین نقطه در کشور، شرایط مساعدی برای کشور پهناور ایران به لحاظ بهره‌مندی از یک اکولوژی منحصر به فرد فراهم کرده است، این شرایط زمینه رشد و نمو گیاهان وحشی و دارویی را درکشور مساعد نموده، به طوری که هم اکنون بیش از نود درصد گونه های گیاهی جهان در ایران وجود دارد و همین امر کشور ما را در زمره مستعدترین کشورهای جهان برای تولید گیاهان دارویی قرار داده است. کشور ایران با موقعیت خاص آب و هوایی خود بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی را در خود جای داده است که دو الی سه برابر پوشش گیاهی تمامی قاره اروپاست و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۷۵۰ گونه دارویی در پوشش گیاهی ایران وجود داشته باشد.

ویژگی مهم ایران در جهت صادرات محصولات گیاهان دارویی چیست؟

ایران دارای ۱۵ کشور همسایه است و با نگاهی دقیق‌تر به مرزهای کشور می‌توان گفت که ایران با دارا بودن شش هزار کیلومتر مرز زمینی با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق و همچنین با دارا بودن حدود ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، امارات، بحرین، عربستان، عمان، قطر و کویت موقعیت بسیار مطلوبی برای صادرات و بستر مناسبی برای مبادلات تجاری خصوصا صادرات غیرنفتی دارد. از سوی دیگر برخی از کشورهای همسایه نه تنها با یک استان کشور بلکه با چند استان دارای مرز مشترک هستند و از ۱۶ استان مرزی، نه استان دارای مرز زمینی، سه استان دارای مرز دریایی و چهار استان دارای هر دو مرز زمینی و دریایی هستند.

– چه گیاهان دارویی از دید شما مناسب صادرات می‌باشند؟

در هر منطقه از ایران یک سری گیاهان دارویی خاص و مختص به همان ناحیه می روید به طوری که ممکن است یک گیاه در یک منطقه از خواص خاصی برخوردار باشد ولی همان گیاه در منطقه‌ای دیگر خاصیت و عطر و طعم متفاوتی داشته باشد. در کل در ایران گیاهانی مانند آویشن از تنوع و میزان رویش بالایی برخوردار هستند. هم اکنون زعفران، گل محمدی، آویشن و زیره سبز به ۶۰ کشور جهان صادر می‌شود.

– از تحقیقات درباره داروهای ارگانیک برای ما بگویید‌.

در مورد داروهای ارگانیک، یک سری پژوهش در مورد پروپولیس و آپی توکسین داشته‌ام که هر دو از فرآورده‌های زنبور عسل هستند. یکی از ویژگی های مهم پروپولیس اثرگذاری همزمان روی باکتری ، قارچ و ویروس است. آپی توکسین یا زهر زنبور عسل که به عبارتی گرانترین فرآورده زنبور عسل است، دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی میباشد که در کشورهای توسعه یافته در صنعت داروسازی از این خاصیت آپی توکسین استفاده فراوانی می‌شود.

باید تاکید کنم صنعت زنبورداری نیز می‌تواند در صنعت داروسازی ایران بسیار نقش پررنگتری داشته باشد و باید برای توسعه و پیشرفت آن برنامه‌ریزی و تلاش بیشتری صورت داد.

– آیا در کشورمان گیاهان دارویی به اندازه کافی در امر پزشکی و درمان حضور و کاربرد دارند؟

آن طور که انتظار می رود خیر. این گیاهان یا عمدتا از طریق خام فروشی به کشورهای دیگر صادر می شوند یا به صورت دمنوش در عطاری‌ها یافت می شوند. البته بخش کوچکی از گیاهان دارویی در داروسازی استفاده می‌شود ولی انتظار این است که مصرف در بخش دارویی بیشتر باشد و استفاده بیشتری ازین گیاهان در دستور کار قرار گیرد.

– راهکار شما برای معرفی و استفاده گیاهان دارویی در ایران چیست؟

سامان‌دهی تحقیقات، ترویج و آموزش گیاهان دارویی به منظور توسعه سطح دانش و آگاهی بهره‌برداران؛

امکان‌سنجی مناسب جهت توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی با هدف افزایش تولید، معرفی گیاهان دارویی ایران در بازارهای داخلی و بین‌المللی؛

حمایت از بخش خصوصی جهت تولید، فرآوری، بسته‌بندی و صادرات گیاهان دارویی؛

رعایت استانداردهای بین‌المللی در تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی برای حضور در بازار جهانی؛

بازارسنجی و شناسایی بازار هدف به منظور حضور موثر در تجارت بین‌المللی گیاهان دارویی؛

ساماندهی کشت و فرآوری گیاهان دارویی؛

توسعه تولید زراعی گیاهان دارویی در سطوح صنعتی در مقایسه با برداشت بی رویه از طبیعت؛

حفظ و حراست از گونه‌های موجود در طبیعت و محیط زیست؛

کاشت گیاهان دارویی که در اقلیم ایران وجود ندارد؛

حمایت دولت از تولید انبوه گیاهان دارویی منتخب با خرید تضمینی و رفع خلأهای قانونی در زمینه کشت گیاهان دارویی؛

جلوگیری از قاچاق کالا؛

تشکیل شرکتهای بازرگانی جهت صدور محصولات تولیدکنندگان با هدف فروش و افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی؛

اصلاح قوانین دست و پاگیر صادراتی؛

ارتباط با بازارهای نوپا و جدی؛

نفوذ به بازارهای هدف کشورهای رقیب؛

ایجاد نمایشگاه گیاهان دارویی منتخب در کشورهای مصرف‌کننده خارجی و جلوگیری از فروش گیاهان دارویی به کشورهایی که با هدف صادرات دوباره اقدام به وارد کردن گیاهان می‌کنند یعنی صادرکردن گیاهان به کشورهایی که مصرف‌کننده نهایی باشند.

– وضعیت کنونی فروش گیاهان دارویی در بازار بین الملل چیست؟

خوشبختانه کشت و صادرات گیاهان دارویی طی ده سال اخیر رشدی حدود چهار برابر را نشان می دهد اما نگاهی به چالشهای پیش روی تولید گیاهان دارویی نشان دهنده این است که تاکنون برنامه منسجمی برای استفاده از پتانسیلهای موجود در کشور و رفع چالشها وجود نداشته است و با وجود حرکتهای مناسبی که در سالهای اخیر در کشور در زمینه حمایت و توسعه از این صنعت شکل گرفته، تا زمانی که این حمایتها طبق استراتژی مشخصی در کشور پیگیری نشود، حصول به نتایج مناسب بسیار مشکل خواهد بود.

– برای بازاریابی گیاهان دارویی در عرصه بین‌المللی چه باید کرد؟

خریداران آن سوی مرز، بسته به نوع کالا شامل تولیدکنندگان، تجار، توزیع‌کنندگان و تأمین‌کنندگان می‌باشند و روشهای گوناگونی جهت یافتن آنها وجود دارد که در ادامه، به بیان آنها می‌پردازیم:

بازاریابی اینترنتی : پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیرات عمیق و گسترده‌ای در فرایندهای تجاری به وجود آورده و اینترنت به عنوان مؤثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش جهانی امکان رسیدن شرکتها به بازارهای بین‌المللی را فراهم ساخته است.

رایزنان تجاری: برای دستیابی به اطلاعات بیشتر و همچنین کسب آگاهی از کسب و کار در کشورهای مختلف از لحاظ فعالیتهای بازرگانی، می توان از کمک رایزنان بازرگانی نیز استفاده کرد.

دفاتر بازرگانی (سازمان توسعه تجارت) : این دفاتر زیرمجموعه‌ای از معاونت بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت کشور می‌باشند و بر حسب قاره به سه دفتر کلی شامل کشورهای اروپایی و آمریکایی، عربی و آفریقا و همچنین آسیا و اقیانوسیه تقسیم‌بندی شده‌اند که می‌توان از تجربیات و روابط آنها بهره‌مند شد.

– یک جمع‌بندی کلی از همه حرفها که حرف آخر شما در این گفتگوست برای ما داشته باشید.

صادرات غیرنفتی گزینه مناسبی برای ارزآوری و ایجاد جاپای محکمی در زنجیره تجارت جهانی باشد لذا انتظار میرود در بخش‌های کلان دولت و سیستم اقتصادی به این مهم توجه خاصی شود و با برنامه‌ریزی منظم زمینه تولید و توسعه بیشتر صنایع وابسته به گیاهان دارویی فراهم شود چرا که کشور ما واقعاً توان تولید گیاهان دارویی در مقیاس جهانی را دارد فقط کافیست این موقعیت بالقوه با برنامه ریزی به بالفعل تبدیل شود.

من به عنوان شیمیست، فراوری در مقیاس بالا در گیاهان دارویی را با تکنولوژی موجود و آمار بالای دانش اموختگان رشته شیمی کاملا با استراتژی درست ممکن میدانم و به عنوان دانش‌آموخته مدیزیت اجرایی و آینده‌پژوهی که تحقیقات زیادی در زمینه صادرات غیرنفتی و بصورت خاص گیاهان دارویی، پروپولیس و اپی توکسین داشتم، معتقدم اقلیم بی نظیر ایران می‌تواند کشور ما را به قطب گیاهان دارویی و داروهای ارگانیک در جهان تبدیل کند.

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. مریم رهنما گفته؛
    04:41 1398/06/29

    جالب بود

  2. امیر کریمی گفته؛
    18:35 1398/07/07

    جالب ترین قسمت گفتگو،مربوط به عدم انطباق واحد های دانشگاهی با نیازهای شغل اینده بود.دیدگاه ایشان در مجموع بسیار قابل تحسین بود

    • اتنا گفته؛
      22:47 1399/05/19

      بسیار بسیار خوب بود

  3. Mehdi.haghani گفته؛
    22:26 1398/07/09

    من دبستان غیرانتفاعی دارم.واقعا دیدگاه این خانم به واقعیت بسیار نزدیک است کتب مهارتی و کاربردی برای کودک بسیار کم است و پاسخگوی نیاز کودکان نیست

  4. سودابه جوادی گفته؛
    23:29 1398/07/09

    معرفی مولفین ایده مفیدی است و برای خوانندگان کتاب ها جذاب است.با تشکر از تیم نواندیشان

  5. کوروش صاحبی گفته؛
    14:58 1398/07/10

    دیدگاه ایشان بسیار منطقی و مدرن هست در دروس آموزش و پرورش جای مهارت های مدیریتی و حقوقی واقعا خالی است.زنده باد به مولفین جوان و نواندیش و سایت خوب نواندیشان

  6. پوران تنابنده گفته؛
    21:25 1398/07/10

    زنان نویسنده جوان و فرهیخته نوید فردای بهتر..دستمریزاد

  7. فاطمه حسن نسب گفته؛
    03:20 1398/07/14

    مصاحبه خوبی بود ولی فقط یک سوال کلی مربوط به کتاب های کمک آموزشی از خانم مولف پرسیده شده است در حالی که که دغدغه بزرگ والدین است

  8. m.razavi گفته؛
    02:13 1398/07/19

    واقعا آموزش مدیریت فردی و کار تیمی از مهم ترین مواردی هستند که در سیستم آموزشی ایران لحاظ نشدند. و عدم یادگیری این مهارت ها در بزرگسالی مشکلات زیادی ایجاد میکنندگفت و گوی کوتاه با خانم نویسنده برای من به عنوان یک روانشناس جالب بود.لطفا ایمیلی از خانم نویسنده منتشر کنید

  9. امیر حسین رحمتی گفته؛
    17:31 1398/07/21

    اگرچه سوالات خلاصه بود ولی میشد حس کرد ایشان دیدگاه درستی به مقوله کتاب و نیاز روز تولید محتوا دارند.پیشنهاد میکنم از سوال های بیشتری در مصاحبه ها استفاده کنید بهتر است در سوالات از تولید محتواهای مدیریتی هم سوالاتی پرسیده شود متاسفانه در حال حاضر کمتر تمایلی به تالیف کتب مدیریتی است و بیشتر محتواهای بازار نشر کتاب ها ی ترجمه میباشد

  10. مهدیه خرسندیان گفته؛
    16:42 1398/08/17

    خواندن مصاحبه برای من ،بسیار جالب و لذت بخش بود.تعداد سوالات مصاحبه اگر بیشتر بود جذاب تر میشد.

  11. yasmin گفته؛
    21:04 1398/09/14

    jaleb &khandani

  12. احمد کشمیریان گفته؛
    20:30 1398/10/09

    بسیار عالی

  13. Amir گفته؛
    13:54 1398/11/18

    Besiar jaleb tavajoh

  14. فاطمه فرخ پور گفته؛
    14:30 1399/01/08

    در یک کلمه بسیار عالی بود

  15. کوروش احمدیان گفته؛
    16:08 1399/01/20

    جالب بود سوال ها بیشتر بشه بهتره به نظر من

  16. Iraj rajabi گفته؛
    00:19 1399/01/22

    Mosahebeh fekr e jalebie soalat ham khoob bod

  17. فربد گفته؛
    22:42 1399/05/04

    عالی عالی عالی

  18. مریم علی پور گفته؛
    16:05 1399/05/26

    مصاحبه جالبی بود اگرچه کمی خلاصه بود مصاحبه های بیشتری از خانم نویسنده در سایت قرار دهید سپاس از سایت مفید نواندیشان

  19. Minamajidi گفته؛
    02:00 1402/11/20

    عالیآینده پژوهی از علوم بسیار پر کاربرد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0