نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تفاوت هاست ویندوز و لینوکس و سرور داخل و خارج ایران

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 19 فروردین 1397 نواندیشان 980
تفاوت هاست ویندوز و لینوکس

در ادامه آموزش راه اندازی سایت و انتخاب هاستینگ مناسب یکی از سوالاتی که اغلب با آن مواجه می شویم تفاوت هاست ویندوز و لینوکس ، دو سیستم عامل مختلفی است که در سرورها بکار گرفته می شود. همچنین این سوال مطرح است که چه تفاوتی بین استفاده از سرورهای داخل و خارج ایران وجود دارد که در این مطلب آموزشی به این سوالات پاسخ داده می شود.

تفاوت هاست ویندوز و لینوکس

سیستم های عامل های رایج در سرورها که ویندوز و لینوکس می باشند را از چند جهت می توان با یکدیگر مقایسه نمود تا در نهایت بتوان تصمیم مناسبی در انتخاب سیستم عامل موردنظر برای سرور گرفت.

قیمت :

لینوکس سیستم عامل رایگانی می باشد که طبیعتاً هزینه سرور را از این جهت پایین تر می آورد. ولی ویندوز رایگان نبوده و امکانات و خدماتشان هزینه های متفاوتی را دارد. به همین جهت هاست های لینوکس اغلب از قیمت پایین تری نسبت به هاست های ویندوز برخوردارند.

امنیت :

سرور لینوکس نسبت به ویندوز به مراتب امنیت بالاتری را دارد. البته نه اینکه این سیستم عامل آسیب پذیر نباشد، ولی نسبت به ویندوز آسیب پذیری کمتری را دارد.

کنترل پنل :

در هاست ویندوز می توان از کنترل پنل های مختلفی از جمله Plesk و WebsitePanelو Helm و Hosting Controller استفاده نمود و در هاست لینوکس نیز کنترل پنل هایی از جمله cPanel و Directadmin و Plesk و Kloxo استفاده می شود. این کنترل پنل ها باعث می شود که محیط کار به خصوص در هاست لینوکس کاربرپسندتر شود و ساده تر شود. مدیریت هاست به خصوص در لینوکس در صورت نبود این کنترل پنل ها دشوارتر می باشد.

پایگاه داده :

در هاست ویندوز انواع پایگاه داده SQL Server و MySQL و Access پشتیبانی می شود که البته MySQL در ویندوز حالت شبیه سازی شده موجود می باشد. اما تو لینوکس فقط از MySQL پشتیبانی می شود.

زبان برنامه نویسی :

هاست لینوکس از زبان های PHP ، Perl ، Phython و ColdFusion پشتیبانی می کند. هاست ویندوز در کنار PHP و Perl و Python و ColdFusion از ASP و ASP.NET نیز پشتیبانی می کند که در سرورهای لینوکس پشتیبانی نمی شود. و سایت هایی که قصد دارند با این زبان برنامه نویسی طراحی شوند، می بایست از سرور ویندوز استفاده نمایند. البته قابل ذکر است که CGI نیز که معمولاً برای ساخت فرم های آنلاین استفاده می شود، معمولاً در سرورهای لینوکس بهتر جواب می دهد. HTML و CSS و Jquery و JavaSript و Flash نیز روی هر دوسرور اجرا شده و مشکلی ندارد.

پشتیبانی سیستم های مدیریت محتوا :

برای سیستم های وردپرس و جوملا و دروپال و نیوک لینوکس بهتر گزینه مناسب تری می باشد ولی دات نت نیوک و سایت ساز فقط بر روی ویندوز پشتیبانی می شوند.

تفاوت سرور داخل و خارج ایران

در سال های اخیر استفاده از سرورهای داخلی نیز رواج یافته و رو به افزایش است. اما چه تفاوت هایی میان سرورهای داخل و خارج ایران وجود دارد؟

سرور داخل ایران

هاست هایی که سرورشان داخل ایران قرار دارد، معمولاً برای افرادی که داخل ایران هستند، سرعت باز شدنشون بیشتر بوده و کمتر دچار مشکل می شوند. گاهی اوقات که سرعت اینترنت کلی کشور خیلی کم شده و حتی گوگل نیز به سختی باز می شوند، سایت هایی که سرورشان داخل ایران قرار دارد، کمتر دچار این مشکل شده و کاهش سرعت، کمتر بر روی آنها تأثیر می گذارد. قابل ذکر است که برای سرورهای داخلی، خیالمان بابت تحریم نیز راحت است که دچار مشکل نمی شویم.

اما خب این سرورها مشکلاتی را نیز دارند، از جمله اینکه گرانتر بوده و تهیه سرور قوی، هزینه بالایی را می طلبد. به خاطر کم بودن پهنای باند در کل کشور، پهنای باندی که برای این هاست ها وجود دارد نیز عموماً کمتر و گرانتر می باشد. کیفیت سرور نیز اغلب پایین تر از سرورهای خارجی است. به دلیل تحریم به یکسری از امکانات از جمله کنترل پنل Cpanel نیز دسترسی ندارند.

هاست خارج ایران

هاست های خارجی ارزانتر بوده و پهنای باند بیشتری را نیز دارند و اینکه در موتورهای جستجو از جمله گوگل نیز بهتر و سریعتر معرفی می شوند و مشکل استفاده از امکانات مختلف را نیز ندارند.

ولی متأسفانه خطر تحریم برای کشوری مثل ایران همیشه وجود دارد. قیمت این سرورها نیز وابستگی زیادی به قیمت دلار دارد. با بالارفتن قیمت دلار که این روزها نیز به شدت اوج گرفته، قیمتشان بالاتر می رود. همچنین سرعت دسترسی به سایت هایی که بر روی این سرورها قرار دارند نیز برای کاربرای داخل ایران اغلب کمتر می باشد.

پکیج آموزش طراحی وب سایت در قالب ۹ دی وی دی شامل آموزش تصویری مولتی مدیا به مدت ۱۱۶ ساعت و با زبان فارسی می باشد که از لینک زیر می توانید تهیه کنید:

آموزش تصویری طراحی وبسایت

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0