کتاب جغرافیای اجتماعی شهرها – اکولوژی اجتماعی شهر

بازدید: 3186 بازدید
کتاب جغرافیای اجتماعی شهرها

کتاب جغرافیای اجتماعی شهرها ، اکولوژی اجتماعی شهر توسط دکتر حسین شکوئی تألیف شده است که از کتاب های قدیمی در حوزه شهرسازی و جغرافیا و برنامه ریزی شهری می باشد و فایل PDF این کتاب را از لینک داده شده می توانید دانلود نمایید. البته این نکته قابل ذکر است که متأسفانه صفحات اول کتاب بهم ریخته بوده و فاقد فصل دوم می باشد و فصل اول ناقص است.

فهرست کتاب جغرافیای اجتماعی شهرها :

فصل اول: مفاهیم و سابقه کار در اکولوژی شهری

در این فصل پس از مقدمه ای کوتاه، به بررسی مفاهیم پیچیده و کارهای انجام شده در زمینه اکولوژی شهری پرداخته می شود. در این فصل به ۱۱ نقطه اشتراک بین اکولوژی شهری و جغرافیای شهری شهری اشاره شده که عبارتند از:

  1. مطالعه ساخت فیزیکی شهر
  2. مشخصات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سنتی شهر در رابطه با مورفولوژی شهر
  3. مراحل توسعه شهر از نظر تاریخی
  4. شهر به عنوان یک پدیده خاص اقتصادی
  5. محلات شهری و رفتار گروه های انسانی
  6. نظام سیاسی و ساخت داخلی شهر
  7. بررسی محلات شهری براساس پایگاه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قومی
  8. منطقه نفوذ شهر از جهت اقتصادی و فرهنگی
  9. نقش شهر در رابطه با توسعه شهر
  10. پیش بینی کیفیت توسعه شهر در آینده
  11. برنامه ریزی شهر در رابطه با شرایط ناحیه ای

فصل سوم: گتوهای شهری و جدایی گزینی اکولوژیکی

در این فصل به مباحثی چون تعریف و مفهوم گتو، شناخت گتوها بر پایه آمار، سابقه گتونشینی در تاریخ، امتیازات گتوها، ساخت و توسعه گتوها، کیفیت واحدهای مسکونی گتوها، گتوها و حمل و نقل شهری، فرصت های شغلی در گتوها، خیابان نشینی در گتوها، گتوهای فقر و طرز نگرش به زندگی، گتوهای نژادی و جدایی گزینی اکولوژیکی در شهرهای نفت خیز خاورمیانه مورد بررسی قرار می گیرند.

فصل چهارم: اکولوژی تطبیقی و آسیب شناسی شهری

در این فصل مباحثی چون اکولوژی تطبیقی، اکولوژی تطبیقی و آسیب شناسی شهری، شهر و کیفیت تغذیه، شهر و رشد جسمی و … اکولوژی اجتماعی خشونت های شهری، شهر و ناآرامی ها، اکولوژی شهری و امراض، عوامل فیزیکی و امراض شهری معیارهای یک جامعه سالم و … مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

فصل پنجم: شرایط اقتصادی، برنامه ریزی و اکولوژی شهری

در این فصل مباحثی چون شهر کانون، ایدئولوژی ها، شهر و استعمار، شهر در جامعه فئودالی، انقلاب الجزایر و نظام سکونتگاهی، انقلاب چین و شهرها، آپارتاید و شهر، ساخت اکولوژیکی شهرهای اروپایی، اقتصاد آمریکا و اکولوژی اجتماعی شهرها، شهرهای اروپای شرقی و شوروی، سنخ شناسی توسعه شهری در جهان سوم، بزرگترین شهر، انگل یا توسعه دهنده، عوامل اکولوژیکی و مهاجرت، مهاجرت های روستایی و پژوهش های موردی از جمله هند، اندونزی، فیلیپین و سریلانکا مطرح شده است.

همچنین بخوانید: جزوه بوم شناسی شهری

فصل ششم: ساخت اکولوژیکی شهرهای اسلامی

در این فصل مباحثی چون عوامل جغرافیایی و شهرهای اسلامی، اروپاییان و شهرهای اسلامی، تعادل های اکولوژیکی و شهرهای اسلامی و شهرهای اسلامی سنتی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

فصل هفتم: آینده و توسعه شهرها

در این فصل مباحثی چون افزایش جمعیت شهری، هدناپلیس (Hedonopolis) عشرت آباد، مفاهیم فاصله و شهرهای آینده، جامعه انبوه آگاهی، اکیومناپلیس (Ecumenopolis) مطرح شده اند.

نام فایل: کتاب جغرافیای اجتماعی شهرها

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

نواندیشان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
آموزش سیتی انجین

ادامه مطلب