نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آشنایی با پسوند دامین ها – کدام پسوند دامین بهتر است؟

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 19 اسفند 1396 نواندیشان 1281
پسوند دامین

در جلسه قبلی از آموزش راه اندازی سایت با نحوه انتخاب دامین مناسب انتخاب شدید. اما در کنار نام دامنه، باید پسوند دامنه را هم انتخاب کنیم. در این مطلب آموزشی با انواع پسوند دامین ها آشنا شده و تفاوت بین پسوند های مختلف .com یا .org یا .net یا .ir بیان می شود تا بتونید تصمیم بگیرید که کدام پسوند دامین برای سایت شما بهتر است.

معروفترین دامنه ها com و org و net هستند که البته به تازگی biz و info هم بیشتر شدند. در ایران نیز دامنه ir و یا co.ir جز دامنه های معروف و پراستفاده هستند. بین این دامنه ها com عمومی ترین دامنه ای است که استفاده می شود. اما در واقع این پسوندها هرکدام می توانند بیانگر فعالیت و محتوای سایت باشند. انواع پسوند دامین ها خیلی زیاد است که شاید برخی از آنها را دیده باشید. برخی از پسوندها برای کشور خاصی هستند که با پسوندهای عمومی اشتباه گرفته شده اند. مانند in و ws و tv و co و tk و … در واقع تمام پسوندهای دوحرفی مربوط به کشور خاصی می باشند.

تفاوت بین انواع پسوند دامین :

پسوند com

پسوند com مخفف commercial بوده و برای سایت های تجاری استفاده می شود. ولی امروزه چندان به این مسئله توجه نمی شود و اغلب سایت ها با این پسوند ثبت می شوند. به طوری که به عنوان عمومی ترین دامنه در جهان شناخته می شود.

پسوند org

پسوند org مخفف organization است که برای سازمان ها و موسساتی استفاده می شود که فعالیت غیرتجاری دارند. پسوند com را می توان گفت خیلی عمومی شده و اغلب سایت ها با این پسوند ثبت می شوند. ولی اگر سایتی مربوط به سازمان و موسسه نیست پسوند org را ثبت کند، کار اشتباهی است. از طرفی متأسفانه بسیاری از سازمان ها نیز به جای استفاده از پسوند org از پسوند com استفاده می نمایند. توجه داشته باشید که این پسوندها و تعاریف آنها برای گوگل هم تا حدی شناخته شده می باشد و به صورت پیشفرض از روی پسوند، محتوای سایت  حدس زده می شود و مغایرت داشتن محتوا با پسوند چندان جالب نیست.

پسوند net

پسوند net مخفف کلمه network به معنی شبکه می باشد که خب برای سایتهایی با این نوع خدمات مناسب است. سایت هایی که در زمینه شبکه و اینترنت فعالیت دارند، بهتر است از پسوند net برای سایت خود استفاده نمایند.

پسوند info

پسوند info که گفتم از سه پسوند قبلی جدیدتر بوده و مخفف information می باشد که همچون موارد قبلی بیانگر همان معنی است و برای سایت هایی که در زمینه اطلاع رسانی فعالیت دارند، مناسب می باشد. این اطلاع رسانی ها می تواند در هر زمینه ای باشد (اطلاع رسانی تجاری، علمی، فرهنگی، اقتصادی یا …). به عنوان مثال سایت هایی که در زمینه اطلاع رسانی برگزاری همایش ها فعالیت دارند، شاید بهترین پسوند برای آنها info باشد. هرچند طبق معمول به پسوند com برای هر نوع سایت و محتوایی عادت داریم.

پسوند biz

پسوند biz هم یکی دیگر از پسوندهای نسبتاً جدید است که مخفف business می باشد و همانطور که از اسم آن مشخص است برای کسب و کار و بیزینس کردن مناسب است. این پسوند به نوعی به com نزدیک بوده و شامل فعالیت های تجاری می شود.

پسوندهای دیگری نیز وجود دارد که به دلیل عمومیت کمتر آنها در این مطلب آنها را ذکر نکردیم.

پسوند ir

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم، برخی پسوندها مربوط به کشور خاصی هستند که تقریباً هر کشور پسوند مخصوص به خود را دارد. پسوند ir هم مربوط به کشور ایران است که عمومیت زیادی را در ایران دارد و همراه با پسوند com بیشترین استفاده را در سایت های ایرانی دارد. این نوع پسوندها محدود به محتوای خاصی نمی شوند.

سایتی که با پسوند ir ثبت شود، دسترسیش از کشورهای خارجی و از طریق موتورهای جستجو سخت تر می شود. گوگل به ویژگی local در هنگام جستجو کردن اهمیت داده و در هنگام جستجو با توجه به آی پی ثبت شده توسط فرد جستجو کننده، نتایج را نمایش می دهد. کسی که از داخل ایران جستجویی را انجام می دهد، بیشتر با سایتهایی با پسوند ir برخورد می کند تا کسی که از کشورهای خارجی جستجو را انجام می دهد. ماهیت سایت نیز مشخص می شود که مربوط به کدام کشور است و به همین دلیل بسیاری از سایت های دولتی با بانکها با دامنه ir ثبت شده اند که اغلب مخاطبانشان هم داخل ایران است. یکی از مزایای این پسوند هم نسبت به سایر پسوندها قیمت آن است که ارزان تر می باشد.

سایر پسوندها

برخی پسوندها نیز داخل کشور وجود دارد که به صورت co.ir یا ac.ir یا gov.ir هستند. ثبت این نوع پسوندها نیاز به مجوز دارد. زیرا به عنوان دامنه های رسمی شناخته می شوند. به عنوان مثال ac.ir ویژه دانشگاه ها و موسسات آموزشی است که ثبت آن نیاز به مجوز وزارت علوم دارد. دامنه gov.ir نیز فقط مربوط به سازمان ها و سایت های دولتی می باشد. co.ir هم دامنه ویژه شرکت ها هست و ثبت آن نیاز به ثبت شرکت دارد و درج دامنه با این پسوند باید با نام ثبتی شرکت در روزنامه رسمی تطابق داشته باشد، یا مخفف دقیق نام کامل باشد.

امیدوارم با توجه به توضیحاتی که در این مطلب و مبحث انتخاب دامین مناسب برای سایت بتوانید بهترین نام دامنه و پسوند دامین را برای سایت خود انتخاب نمایید.

پکیج آموزش طراحی وب سایت در قالب ۹ دی وی دی شامل آموزش تصویری مولتی مدیا به مدت ۱۱۶ ساعت و با زبان فارسی می باشد که از لینک زیر می توانید تهیه کنید:

آموزش تصویری طراحی وبسایت

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0