عدم تعادل و اثرات آن بر شبکه های قدرت

بازدید: 2672 بازدید
عدم تعادل و اثرات آن بر شبکه های قدرت

ولتاژ تولید شده در شبکه های قدرت سه فاز متعادل، به صورت سینوسی با دامنه های برابر بوده و هر فاز با فاز دیگر ۱۲۰ درجه الکتریکی اختلاف دارد. یک سیستم سه فاز را “نامتعادل” گویند، هرگاه دامنه و یا اختلاف زاویه ولتاژهای فاز یا خط آن با هم نابرابر باشد.
اصولاً عدم تعادل ولتاژ مسأله ایست که از طرف شرکت های توزیع انرژی الکتریکی کمتر مورد توجه قرار می¬گیرد، چراکه اثرات منفی آن در کوتاه مدت آشکار نمی¬شود. بطور معمول بررسی کیفیت توان الکتریکی در سطح توزیع به پدیده هایی از نوع کاهش ولتاژ ، افزایش ولتاژ ، اضافه ولتاژ ، افت ولتاژ ، ولتاژهای ضربه ، صاعقه و وقفه ها (خروجها) محدود می¬شود که خود این پدیده ها نیز می¬توانند باعث ایجاد شرایط دشوار عدم تعادل شوند. هدف از این مقاله بررسی عدم تعادل و اثرات آن در شبکه های فشار ضعیف (V400) توزیع است.
بی شک کارآمدترین شیوه برای بررسی عدم تعادل، روش “مولفه های متقارن” است که اولین بار در سال ۱۹۱۸ توسط فورتسکیو مطرح شد. فورتسکیو در مقاله معروف خود ثابت کرد که، یک سیستم نامتعادل متشکل از n فیزور وابسته را می توان به n سیستم متعادل مستقل موسوم به مؤلفه های متقارن تبدیل کرد و برای دستیابی به این منظور یک تبدیل خطی نیز تعریف نمود.

عنوان مطلب: عدم تعادل و اثرات آن بر شبکه های قدرت

مشاهده کامل مطلب

منبع: نواندیشان

ادامه مطلب