آموزش سی شارپ – قسمت اول | محیط برنامه نویسی

بازدید: 2777 بازدید
آموزش سی شارپ

در این مطلب به صورت کاربردی به آموزش سی شارپ C# یکی از زبان های برنامه نویسی کاربردی پرداخته میشه. در این شیوه در چند قسمت به صورت گام به گام به صورت پروژه ای به آموزش سی شارپ پرداخته میشه.

جلسه اول آموزش سی شارپ : محیط برنامه نویسی

ایجاد پروژه جدید:

بعد از نصب برنامه، ابتدا در یک درایو پوشه ایی با نام دلخواه (مثلا “project1”) ایجاد می کنیم. در این فولدر، دو فولدر به نام های data و proj ایجاد می کنیم. در فولدر proj فایلهای مربوط به #C قرار می گیرد و در فولدر data فایلهای مربوط به sql server قرار می گیرد. به اینصورت فایلها در فولدر (مثلا project1) متمرکز است.

File -> New -> project -> visual c# -> windows -> windows from application

آموزش سی شارپ 1

در قسمت ۷: نام پروژه
در قسمت ۸: مکان ذخیره پروژه (در مثال ما مسیر project1/proj) را مشخص می کنیم.
در قسمت ۹: بدلیل تعیین مسیر ذخیره سازی در مرحله ۸، تیک مربوط به create directory for solution را برمی داریم.
بعد از طی مراحل بالا، صفحه پروژه برای طراحی باز می شود.

آموزش سی شارپ 2۱- نوار منو (Meno Bar)
۲- نوار ابزار استاندارد (Standard Bar)
۳- جعبه ابزار (Toolbox)
۴- پنجره طراحی فرم(Form Design)
۵- پنجره مرورگر پروژه (Solution Explorer)
۶- پنجره خواص و خصوصیات (Properties Window)
که در آینده با بخش های مختلف آشنا می شویم

کدهای پشت فرم:
در پشت فرم، دو سری کد وجود دارد:
۱- View->code (کلید F7)

آموزش سی شارپ 3

۱٫ در ابتدای این کد، یکسری using وجود دارد که یکسری کلاسهای کامپایل شده است که بصورت فایل dll هستند و بهمراه net frame work. بروی کامپیوتر نصب می شود و باعث می شود که فرآیند کدنویسی سریعتر انجام شود.
بعنوان مثال برای کار با پایگاه داده از dll مربوط به system.data استفاده می کنیم و برای کار با کنترلرهایی مثل label و … از system.windows.forms استفاده می کنیم.

۲٫ هر پروژه ایی که شروع می کنیم شامل یک name space است و هر name space شامل چندین کلاس است. کلاسها، برای نظم دهی به پروژه است. توابع را داخل کلاس می نویسیم. کلاسها را می توان به روشهای مختلف با هم ارتباط داد.

۳٫ در ابتدا، name space شامل یک کلاس بنام form1 است که داخل دو آکولاد باز و بسته است. در پمحدوده کلاس می توان توابع را تعریف کرد.

۴٫ بصورت پیش فرض یک تابع پیش فرض بنام form1 ایجاد می شود که به آن تابع سازنده می گویند.یک کلاس می تواند تابع سازنده داشته باشد یا نداشته باشد. تابع سازنده، دو خصوصیت مهم دارد:
الف) حتما هم نام کلاس است.
ب) اولین تابعی است که در طول کلاس اجرا می شود و با صدا زدن کلاس خالی بصورت پیش فرض اولین تابع سازنده اجرا می شود.

تابع سازنده شامل تابعی بنام ()InitializeComponent است. این تابع، قبلا نوشته شده است و اگر بروی آن راست کلیک کرده و go to definition را انتخاب کنیم می توانیم تعریف تابع را ببینیم که بخش دوم کدهاست.

۲- form1.designer.cs
در این کد، یکسری توابع وجود دارد مانند:

InitializeComponent: که کدهای تمام کارهایی که بصورت طراحی انجام می دهیم مانند اضافه کردن label و textbox و … در این قسمت قرار دارد.
Dispose: که تابع مخرب است و پس از اینکه اجرای پروژه تمام شد، تمام کلاس ها و آیتم ها را تخریب می کند تا حافظه اشغال نشود.

پایان قسمت اول آموزش سی شارپ

منبع: نواندیشان

ادامه مطلب