نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ایران در جایگاه ۱۲۰ رتبه بندی نوآوری دنیا

رتبه بندی نوآوری دنیا

براساس تازه ترین رتبه بندی نوآوری دنیا ، ایران در بین ۱۴۳ کشور جهان در رتبه ۱۲۰ و در بین کشورهای منطقه در رتبه شش قرار دارد که نشان از ضرورت تلاشی مضاعف برای کسب جایگاهی در خور در این حوزه دارد.

رتبه بندی نوآوری دنیا

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در این بررسی که گزارش کامل آن به تازگی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر شده ورودی‌ها و شرایط محیطی لازم برای نوآوری (نیروی انسانی، هزینه پژوهش

و توسعه، زیرساخت‌ها، شرایط بازار و …) و خروجی‌های نوآورانه (همچون خلق دانش، انتشار دانش، خلق انواع دارایی‌های فکری و …) در قالب ۸۱ شاخص، برای هر کشور مورد سنجش قرار گرفته است.

سوئیس، انگلستان، سوئد، فنلاند، هلند، آمریکا، سنگاپور، دانمارک، لوکزامبورگ و هنگ‌کنگ ۱۰ کشوری هستند که با ترکیبی نسبتا ثابت نسبت به سال ۲۰۱۳ نواورترین کشورهای جهان را تشکیل می‌دهند. جالب است که چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا جایگاهی بالاتر از ۲۹ در این فهرست جهانی نیافته است.

در منطقه خاورمیانه، رژیم اشغالگر قدس در رتبه ۱۵، امارات متحده عربی در رتبه ۳۶، عربستان سعودی در رتبه ۳۸، قطر در رتبه ۴۷، ترکیه در رتبه ۵۴، بحرین در رتبه ۶۲، اردن در رتبه ۶۴، ارمنستان در رتبه ۶۵، کویت در رتبه ۶۹، عمان در رتبه ۷۶ و لبنان در رتبه ۷۷ قرار دارند که با توجه به برنامه ریزی ایران برای کسب جایگاه اول منطقه در افق چشم‌انداز بسیار هشداردهنده است.

در جهان اسلام هم مالزی – با رتبه سی و سوم – به همراه امارات و عربستان، سه کشوری هستند که بهترین وضعیت را از لحاظ شاخص نوآوری دارند.

رتبه درصدی ایران برابر با ۰٫۱۶ و نمره نوآوری ایران برابر با ۲۶٫۱ بوده است. نمره نوآوری کشور سوییس که اولین کشور از نظر شاخص نوآوری جهانی بوده برابر با ۶۴٫۸ است. بوتسوانا، اوگاندا، گواتمالا، سنگال، مصر، آذربایجان، موزامبیک و بورکینافاسو در رتبه های بین ۹۰ تا ۱۱۰ این رتبه بندی و همچنین کشورهایی از قبیل زامبیا، پاکستان، ونزوئلا، بنگلادش و ازبکستان در رتبه هایی پایین تر از ایران در این فهرست جهانی خودنمایی می‌کنند.

در قعر این فهرست هم کشورهای سودان، تاگو و یمن به ترتیب با نمرات ۱۲٫۷، ۱۷٫۶ و ۱۹٫۵ در رتبه های ۱۴۳ تا ۱۴۱ قرار دارند.

نکته تامل برانگیز در این رتبه بندی تنزل هفت پله‌یی ایران در این رتبه بندی از جایگاه ۱۱۳ در سال ۲۰۱۳ به ۱۲۰ در سال ۲۰۱۴ است که نشان می‌دهد اقتصاد ایران نه تنها در جهت افزایش توان نوآوری گام برنداشته، بلکه نتوانسته فضای نوآوری را در کشور بهبود بخشد. در این که شاخص‌های استفاده شده در این رتبه بندی مثل هر ارزیابی و بررسی دیگر می تواند خالی از ایراد نباشد شکی نیست اما چون از عوامل یکسانی برای سنجش شاخص نوآوری تمام کشورها استفاده شده، استفاده از آن لااقل در مقایسه کشورها کارامد است.

واقعیتهای موجود از قبیل عدم تخصیص بودجه کافی به بخش پژوهش، وضعیت بازار و تقاضا برای نوآوری، مهاجرت نیروهای نخبه و تحصیل کرده و آمار پایین ثبت اختراعات بین‌المللی کشور هم جایگاه پایین ایران در رتبه بندی نوآوری کشورها را تایید می‌کند. نبود فضای مناسب نوآوری در کشور پدیده ای است که در تشدید روند مهاجرت تحصیل‌کردگان موثر بوده همچنان که در این گزارش ایران، پس از چین، هند، روسیه و ترکیه، بیشترین آمار مهاجرت نیروی کار ماهر را دارد و در مقابل آمریکا مقصد ۷۵ درصد از نوآوران مهاجر از کشورهایی با سطح درآمد کم و متوسط بوده است.

منبع: ایسنا
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. سکویا گفته؛
    10:49 1394/02/21

    ایران مهد علم است نو اور در کشورمان زیاد است من خودم مناطق محروم زندگی میکنم وایده هایی در ذهنم دارم متاسفانه به این چیزها اهمیت نمیدند وبودجه صرف نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0