در این بخش میخوام تعدادی از توابع پایه رو در نرم افزار متلب معرفی کنم که شما برای کار در هر زمنیه مسلما باید این دستورات رو بشناسید امیدوارم به دردتون بخوره
در صورتی که بخواهید در مورد دستور و یا تابع خاصی اطلاعاتی به دست بیارید به صورت زیر عمل کنید
Help نام دستور
مثال:
Help plot
اگر از دستور demo استفاده کنید پنجره جدیدی باز میشود که می توانید مثال های متعددی از دستور را ببینید
مثال:
Demo plot
متغیرها
ü اسامی متغیرها باید یک کلمه باشد و بین آنها فضای خالی نباشد
ü متلب به حروف کوچک و بزرگ حساس است
ü اسامی متغیرها می تواند حداکثر ۶۳ کاراکتر باشند
ü اسامی متغیرها با حرف باید شروع شود و بعد از آن می توان از عدد هم استفاده کرد
ü اسامی متغیرها نباید از کلمات رزرو شده باشد ( else , if , end , for , while , break , return , switch , …)
متغیرهای ویژه نرم افزار متلب
Ans : نام متغیر پیش فرض برای نشان دادن نتایج
Beep : تولید صدای بیپ
Pi : عدد پی
Inf: بی نهایت
Nan: مخفف not a number
I , j: عدد مختلط
Nargin: تعداد آرگومان ورودی تابع
Nargou : تعداد آرگومان خروجی تابع
Realmax : بزرگترین عدد حقیقی مثبت که می توان از آن استفاده کرد
Realmin : کوچکترین عدد حقیقی مثبت که می توان از آن استفاده کرد
Eps: اپسیلون کوچکترین عدد ممکن
عملگرها
[] براکت
هر عدد یا رشته ای در داخل براکت قرار بگیرد به عنوان درایه های ماتریس شناخته میشود
[۱,۲,۳,۴]
[‘ali’]
علامت: کالن
برای تعیین محدوده به کار میرود
Q=1:9
Q=
۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹
W=1:2:9
W=
۱ ۳ ۵ ۷ ۹
; سیمیکالن
برای نشان داده نشدن نتیجه دستور به کار میرود
A=3
A=
۳
A=3;
عملگر + , –
[۱ ۲]+[۳ ۴]
Ans=
۳ ۶
*ضرب ماتریسی
باید حتما درجه دو ماتریس سازگاری داشته باشد تعداد سطرهای ماتریس اول با تعداد ستون های ماتریس دوم برابر باشد
A=[1 2 3];
B=[1;2;3];
A*b
Ans=
۱۴
اگر بخواهیم درایه های دو ماتریس نظیر به نظیر در هم ضرب شوند از عملگر .* استفاده می کنیم
/ تقسیم از چپ به راست
۱۰/۲
ANS=
۵
\ تقسیم از راست به چپ
۱۰\۲
ANS=
۰٫۲
^ توان
۲^۳
ANS=
۸
اگر ماتریس را به توان برسانیم آن را با روش ضرب ماتریسی در خودش ضرب می کند اما اگر بخواهیم درایه های یک ماتریس به صورت درایه به درایه به توان برسد از عملگر .^ استفاده میکنیم
‘ ترانهاده ماتریس
ترانهاده یعنی تعویض سطر و ستون هر درایه در ماتریس
SQRT ریشه دوم – از هر درایه ماتریس ریشه دوم میگیرد
SQRTm ریشه دوم ماتریس – ریشه دوم را به صورت ماتریسی محاسبه میکند
Nthroot ریشه nام عدد را میگیرد به طور مثال دستور زیر ریشه سوم عدد ۸ را محاسبه می کند
Nthroot(8,3) Ans= ۲ Power توان مقدار اول را به توان مقدار دوم می رساند
Power(2,3) Ans= ۸ Pow2 توان بر پایه ۲ عدد ۲ را به توان عدد داده شده میرساند Pow2(3) Ans= ۸ Exp تابع نمایی مقدار تابع نمایی یا همان e به توان x را محاسبه می کند
Exp(1)
Ans=
۲٫۷۱۸۳ که این همان عدد نپر است
Log لگاریتم طبیعی با بر مبنای e
Log2 لگاریتم بر مبنای ۲
Log10 لگاریتم بر مبنای ۱۰
Logm لگاریتم ماتریس را میدهد
گرد کردن اعداد
عملکرد : -۲٫۷ |
عملکرد : ۲٫۴ | عملکرد تابع | تابع |
-۲ | ۲ | عدد را به سمت صفر گرد می کند | Fix |
-۳ | ۲ | عدد را به سمت منفی بی نهایت گرد می کند | Floor |
-۲ | ۳ | عدد را به سمت مثبت بی نهایت گرد می کند | Ceil |
-۳ | ۲ | عدد را به سمت نردیکترین همسایگی کرد می کند | Round |
محاسبه باقی مانده
باقیمانده تقسیم ار بالا | Mod(x,y)=floor(x./y) | Mod |
باقیمانده تقسیم از پایین | Rem(x,y)=fix(x./y) | Rem |
Sign تابع علامت
Sign(10) Ans= ۱ Sign(0) Ans= ۰ Sign(-5) Ans= -۱
نام فایل: آموش نرم افزار matlab
مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو
آموزش MATLAB & SIMULINK 2016 به صورت تصویری در قالب ۲ دی وی دی آموزشی به صورت اینتراکتیو همراه با نرم افزار متلب ۲۰۱۶ را از لینک زیر می توانید تهیه کنید.